ADAT NA GOK DOHOT GOK NI ADAT

Patuan Raja Bonar Siahaan

Molo pinaidaida namasa di angka ulaon adat nuaeng on, lumobi di ulaon unjuk (anak mangoli manang boru muli) nunga tutu lam maol ulahonon ni nahurang sinadongan.
Nunga tangkas masioloan tu ragi ni sinamot, unduk masioloan rambu-pinungu (sitombol) sipasahaton ni paranak, alai panandaon sahat tu tulang ni tulang nang so dohot mangadopi ulaon. Suda tingki jala ngongolngolan na adop di ulaon i. Gabe didok nadeba ma ndang tarula adat batak.

Di adat namasa sinuaeng on nunga gabe gumodang napinangpangkon sian na nilompa, lapatanna gumodang uram-urang sian impolana.

Poda ni sijolotubu mandok, tektek mula ni gondang serser mula ni tortor, sise mula ni hata, sungkum mula ni uhum. Napinodahon asa poda, napinollunghon asa pollung. Sian nametmet do siulaon asa tu naumbalga. Dang hea dope patupa namarmiak-miak hape pintor patupa gaja toba (horbo).
Asa hot di ruhut ni adat jolo sian toru do asa tu ginjang. Dang dohonon naung sarjana ianggo so hea dope singkola dasar. Alai ala songgot adong sinadonganna, gabe pintor dibahen ma lomona gabe hurang banggua ni siulaonna.

Maringkatingkat na dijolo mangihut ihut ma nadipudi. Ala adong namora marsiulaon, dihalang gordang bolon, dibahen parjuhut horbo sitingko tanduk, dohot ma na hurang sinadongan mangihut-ihut. Gabe tenga-tenga ma siulaon i. Dihatahon ma manggarar adat nag ok, hape sinamot diunduk sitombol.

Molo sinungkun angka natuatua dang adong hata na mandok “adat na gok”. Manjalo adat dohot manggarar adat do dihatahon. Subang do dohonon tu hulahula manggarar adat na gok, ai dang adong suhat-suhat mambahen nadenggan tu hulahula.
Di angka na hurang sinadongan dihatahon do, on ma rajanami natarpatupa hami gok ni adatnami tu hamu.
Tung boha pe morana, tong do somba ni adat dihatahon. Ai molo dihatahon adat na gok, olo ma paidua ni suhut mangido na so tarpatupa paranak.
Di pangantusion ni halak batak nuaeng nunga hurang mangguruhon ruhut ni hata. Holan umpama dohot umpasa na marganjang-ganjang nama diguruhon.

Dipodahon natuatua do; unang niihuthon gaja marhonong, unang niihuthon hora (bodat) manjangkit. Olat ni natarbahen do bahenon. Molo balga binangana balga ma dengkena. Songon i do gok ni adat didok natuatua.

38 pemikiran pada “ADAT NA GOK DOHOT GOK NI ADAT

  1. Horas,
    Saya sangat setuju dengan ulasan di atas. Barangkali ini pengaruh dari pepatah “eme na masak di gagat ursa, songon ni na masa songon i ma ta ula”. Begitu juga dengan kecenderungan sekarang ini, terutama di Medan, P. Siantar sampai ke Balige, di setiap peristiwa baik berupa kematian maupun pernikahan,s angat semarak dengan “bunga papan” Konon, banyak sekali bunga papan tsb adalah pesanan dari “suhut bolon”, walaupun teksnya seakan-akan dari pihak lain. Ada kecenderungan bahwa semakin banyak bunga papan, semakin bergengsilag yang punya “gawe”.
    Pertanyaannya, bagaimana kita mengarahkan orang agar lebih rasional di atas “gengsi sesaat”
    Terimakasih,
    Manaon Sabar Siahaan

  2. Toho hian hata muna on amang on ma namasa ditingki saonari on, molo dang godang sinadongan dan be boi mangkatai tu paradaton tarlumobi maon di kota nabalga, ala saonari on nungga lam torop halak batak mabiar mangkatahon ulaon adat jala nungga godang naposo marpingkir molo laho mangoli dibagas rohana nungga pintor tubu aha ma bahenon laho tu adat i ? gabe godang do dongan angka naposo saonarion mandok nungga ma talului ma boru ni sultan i ai so porlu pola pasahaton tuhor nasanaindohan, gabe tading ma boru niraja lam tarlupahon ma angka adat ta.
    Najolo jotjot dope nibege “Adat do nametmet, adat do nabalga” alai saonari on dang adong be adat nametmet, nungga samak sude .
    Disura roha do on ala ni angka gengsi tunamasa saonarion, ala nungga godang halak hita maila didok napogos agiape pogos dope .
    Songon i ma jolo, mauliate dipaniroion muna on amang.Horas

  3. horas ma dihita saluhutna.
    molo nibereng tutu ditingki saonari on, ulaon di hita batak, baik nadihuta manang na dipangarantoan on nungga salah arah bena tutu. molo adong sada ulaon di hita batak dang adat nai bena na diulahon, alai saonari on nga sipanganon na di ida. ( tabereng ma molo adong ulaon, holan sae marsipanganon piktor mulak nama, taradu sipata dang dipaima be angka ulosna, gabe masa ma tutu ulos na dilompit). molo adong ulaon saonari on denggan adatna alai sipanganon na diparade hurang denggan, ai gabe sihataon do na manbaen ulaoni. alai sebalikna molo sipanganon na dipatupa mansai tabo nang so adong adatna ido na denggan. jala molo ni bereng adat ni hita nuaeng mansai murah diubah sesuai dohot perkembangan ni zaman, hapena alani perubahan nasaotiki gabe mangihutma tu ulaon naasing, ujungna gabe tradisi ma tutu, gabe lupa adat na sebenarnya.

    gabema jala horas.

  4. Horas ampara.
    Molo pinaihut-ihut do nuaeng gabe gumodang negatifna sian positif, artina ai ala ni adat nagok tung godang do Halak Batak (Pria maupun Wanita) di kota besar umpama : Jakarta dan Surabaya) Doli doli namatua dohot boru boru natobang ( sampai umur 35 taon ) belum menikah. Akhirnya tetap tinggal keturunan orang Batak dibanding dengan suku Jawa. Alasan cuman satu Tarpasu pasu sian adat nagok, Boleh dikatakan biaya pesta minimal 50 juta di kota. Bagi orang kaya itu ngak masalah, tapi survey menunjukkan lebih banyak orang kita yang pas-pasan di kota. Jangankan makan, tempat tinggal aja lebih layak sopo di Bona pasogit ketimbang koskosan di kota.
    Jadi sangat prihatin. Jgn salahkan inang pangintubu, tapi kita sdh terjepit di negara ini : Adat, Agama dan Rasa toleransi sdh jauh.
    Untuk itu amat sangat perlu :
    1. Reformasi adat. ( Yah dikurangilah biayanya)
    2. Pembinaan anak muda.
    3. Partisipasi para Gereja.
    4. Dll.

    Horas jika ada tutur kata saya yang salah mohon maaf.
    Syaloom.
    Bistok P. Siahaan (Surabaya)

  5. @ Sabar
    Itu tergantung pribadi masing-masing melakukan perubahan ke arah yang benar dan efektif. kalau kita juga termasuk orang tidak mau kalah dengan kesombongan orang lain, maka teruslah begitu-begitu.πŸ˜€

    @ A Ivan
    Boru ni Sultan pe lae dang hurang adat tusi, ai ingkon lehonon do parsantabian lumobi angka boru ni raja do nasida. Adong do adat nabalga di nasida adong adat nametmet. Taboto do ra molo marpesta nasida di hotel berbintang sadia biaya. Alai molo nahurang sinadongan do nasida ba metmet do ulaonna. Ai hita batak do na so tumanda diri, na sai olo paihut-ihut gaja marhonong.

    @ Sanggam
    Toho ma tutu nidokmuna i. Ai molo adong manungkun angka pamolus laho tu adat “tudia hamu?” dialusi ma “mangallang jagal” Di adat batak, marnata do halak sibahen ulos dohot sijalo ulos. Nuaeng on nunga sude sibahen ulos nang so sisolhot. Ala dang sisolhot ibana ba ditongoshon ma ulosna i, ai so ringkot be ibana diulaon i. Gengsi nama di napamuli boru molo godang hinarana mangulosi.

    @ Bistok
    Horas ampara, didia do hutanta.
    Molo reformasi adat dang holan na mangorui biaya, alai boha asa mulak tu hasintonganna. Adat Batak dang mangambati anak mangoli dohot boru muli namora manag napogos, alana dang adong kasta di halak batak. Alai ianggo namora dhot napogos ba adong ma tutu.

    Molo tu angka generasi muda ingkon barani patuduhon hasintongan ni adat i, jala ima mula ni reformasi. Ai laos naposos nuaeng do gumogo mamaksa natuatuana mandok ingkon adat nabalga, ingkon dimusihi, ingkon diaula (molo parkota) ai maila ibana tu donganna naposo. Ujungna maringkat-ingkat na dijolo mangihut ihuit ma nadipudi.

    Jotjotan do pangula ni huria mambahen marganjang paradaton. Nang pe naung sidung di gareja dohot dope nasida dialaman pasuda tingki, lapatanna marende punguan gereja ama dohot ina, alai nunga gabe songon pengamen. Dohot pengantin menyumbang. hape di adat batak pengantin sitau manjalo do.
    Molo pengantin nahinan, saminggu andorang so ulaon dang diloas mangula ulaon nadokdok dohot maniop ula-ula narantos. Saminggu dung saut dang boi marsilehon-lehon, ingkon sitau manjalo do, ima roburobuanna.
    Horas ma di angka naolo pahothon habatahonta.

  6. @ Am. Ivan Sipahutar

    Molo godang halak hita namandok tumagon ma boru ni sultan i nialap asa otik biaya,hurang sependapat do ahu disi alana; Parumaenhu boru ni generasi ke tujuh sian Pakubuwono ke tiga (Sultan Surakarta). Holan sinamotna hona do 40 juta ai dipangido seperangkat pakaian adat batak ima tungkot mundi-mundi,piso halasan,ulos dohot naasing na umbuk paheon ni “Raja” dohot puang bolon (permaisuri) di halak batak,tamba biaya pesta pungu do 60 juta rp. Jala dipestahon muse di Surakarta, holan rental ni pahean 25 juta (holan pahean ni hami naro sian Toba do i). Jadi molo huetong biaya pesta nadua hali i pungu 150 juta rp. Alani i do dang sependapat ahu molo didok mura mangoli tu boru ni Sultan,alai boha bahenon molo ditun-tun ianakhon rohana dang tarjua so patureon.

    Horas.

  7. Horas.

    Adat do na balga adat do nang na memet. Adat do na mewah, adat do nang na sederhana. Asal ma sada roha ni masing masing na mangulahon/mangadopi paradaton i.

    “Adat na gok “, molo di rimangi gabe songon sada pandohan na hurang jelas do artina. Alana keluarga naung padalanton adat na gok dang gabe mandok “dang mambahen adat be tu hula-hulana” alai gabe sada keluarga naung mangulahon adat ma nasida jala nungga gabe boi berhak nasida manjalo adat sesuai tu paradaton ni halak batak.

    Mungkin memang adong do angka na menyimpang di urutan pelaksanaan ni adat i, songon nidok muna ingkon jolo singkola dasar do asa sarjana.

    Molo binereng ganup suku memiliki adat na maragam-ragam.
    Adong do adat i mansai arga nilai materina alai tong do di ulahon nasida. Molo tabereng Suku Toraja, terutama molo partuat ni na tua-tua ( meninggal orang tua) olodo sampe 20 horbo malahan lobi dope di bahen boan na.

    Ninna roha nian unang ma alani sinadongan gabe sundat mardalan angka adat.

    Mauliate..

  8. Horas Ito, Par Sibuntuon do Natoras hu.
    Adong do toho na nidok ni Amang Sipahutar. Molo tu boru sultan, ndang pola mansai porlu binahen adat batak na gok. (unang ma nian dibandingkon Ito dohot apala boru keturunan Sultan Surakarta). Mungkin maksud ni Amang Sipahutar boru sultan = boru sileban (ido kan Amang?). Alai ninna rohangku, on pe dang toho, alana boru nise pe na nioli anakta, ingkon do nian ginarar adat na. Holan, unang ma nian besar pasak dari tiang, gabe marutang dung sae marpesta. Na penting, ise pe boru ni raja i, naeng ma nian nasida marsaor tu habatahon ni anakta i. Ingkon boi ma nian nasida gabe boru ni raja songon na di adatta i. (Unang ma dijou parumaen simatua na doli “Ito” manang “Papa”, hehehe, hanssur!)

  9. Horas dihita saluhutna.

    Molo au sandiri setuju do pandohan na mandok reformasi adat berarti reformasi biaya, alana on dua hal naso boi terpisahkan.

    Hea do sada natua-tua mandok tikki marnonang-nonang taringot tu Upa ni Tulang. Namarulaon mandok nga sae be nasa on godangna misalna 100 rb, alai sada natua-tua berkeras mandok ikkon 250 rb, dan cukup molo 100 rb tu zaman si sonnari on, ninna nasida.

    Holan ala ni perbedaan pendapat i gabe bubar dang adong sada keputusan manang na sadia saut na….gabe halak i do marbada i.

    ninna na sada, jadi sai porsanon molo so tarporsan??
    ninina na sada nai muse. ahhh ai honian paholit hu do ho.

    iba sebagai naposo nahundul di tonga2 ni perdebaton i, mekker nama iba mangina halak i marbadai.

    bohan nama muse molo songon on.???

  10. @ Betty Siahaan

    Siat do turoha hatorangan ni ito i, alai nahudok songon on; Halak hita do nasai olo paihut-ihut gaja marhonong,holan ala gengsi do gabe martamba-tamba pengeluaran, hape songon nanidok ni ito i gabe didondoni utang dung sae pesta.
    Poda ni natua-tua “unang teal songon bureran”, ai adat do namet-met adat do nabalga songon naung husurathon diginjang i. Dang sundat mangoli ala sinamot soada alai ditanda ma sigamuon ni tanganna manang na olat ni dia tarpatupasa. Jala ido gok ni adat.

    NB. Didia do tahe ito nuaeng maringanan.

    Horas.

    @ Maslan Donald Panjaitan

    Dibahen ho do jalan keluar ni natua-tua namarbada i ? Sotung holan mamarengkeli binoto. Naporlu siingoton, “Unang holan manihai binoto hape ndang olo iba paturehon”

    Horas.

  11. membaca ulasan diatas saya sangat terpukul karna apa yang saudara katakan sudah terjadi di perantaun kami oleh sebab itu saya pribadi ( mewakili orang batak perantauan ) mohon bantuan untuk menjelaskan adat batak yg sebenarnya karena ada yg mengatakan adat batak toba,somisiir,humbang dll sehingga terdapat persi yg berberda beda kami di bagan batu -riau

  12. Sdr bedman hadarian Siahaan

    Untuk mengetahui adat batak yang sebenarnya tidak dapat dipelajari dengan sekejab, bila saudara ingin mengetahuinya silahkan baca seluruh tulisan saya dan R B Marpaung yang ada di blog ini. Mungkin saudara dapat mengetahui apa dan bagaimana sebenarnya adat batak serta bagaimana prosesnya yang mengakibatkan adat batak punya perbedaan teknis sesama batak yang saudara terangkan diatas.

    Adong do hata batak namandok;
    “marsolu hinundulan”
    Tujuan ni adat sarupa do i disude halak batak nang pe adong parasingan ni parjambaran.

    NB. Sundut papigahon do langkam tahe sian Somba Debata? Molo ahu sundut 13 alai molo sian nomor, nomor 15.

    Horas tondimadingin,pir tondimatogu.

  13. Man sai toho do sude angka ondeng. Nunga godang ulaon adat di tano pangarantoan nang di bona pasogit mangulahon adat na so adat batak. Isara ni pabosurhon boru na denggan pamatang na. Nunga masa na mangulosi na pabosurhon, hape ianggo na jolo holan hontas hare (semacam jamu) do dipatupa parboru. Ditaruhon ma i tu huta ni boruna. Suang songon i do ulaon di na tardidi dohot malua/manghatindangkon haporseaon. Sasintong na ndang adat batak i. Ulaon ni halak Batak, i ma mangharoan/manomu-nomu sada dakdanak na baru sorang.

  14. Molo na jolo taringot tu adat i songon on do; jonjong adat i tung na so boi tabaon, tung peak pe tung so jadi langkaan.
    ai adatta na jolo i sijunjung ni ningor, sitingkos ni ari, tuginjang so ra mungkit, tu toru so ra monggal (tung mansai denggan do, tigor jala sintong)
    alai nuaengon di pangarantoan on jadi ma songon na hata di halak melayu malaysian na mandok: kampak pekampak-kampak, kampak membelah kayu, Batak pabatak-batak, batak menjadi Melayu,… ai halak batak na tinggal di Malaysia i (Laum Batak Melayu) dipangke nasida do adat Melayu gabe adat nasida disi.

  15. @ B Parningotan

    Molo di Daerah Riau daratan adong do didok halak melayu songon on; Itu kapak bukan sembarang kapak, itu kapak pembelah kayu. Itu Batak bukan sembarang batak, itu batak pemecah Melayau….hahaha.

    Horas.

  16. Dohot ma ahu ate tulang..
    Nunga hujaha pendapat i sude on do na hutakkup jala utambai sian pengalamanku ima :
    I. Mengenai adat perkawinan
    1. Adat na gok adalah pengesahan sepasang suami istri dalam kaedah adat batak untuk diterima sebagai bagian dari keluarga kedua pasangan. Dimana untuk seterusnya dapat menerima dan melakukan adat.
    2. Adat tidak diharuskan besar dan mewah,kecil dan sederhanapun jadi. Yang penting syarat syarat adat itu terpenuhi.
    3. Sewaktu marhusip,ini kuncinya untuk baik tidaknya pesta itu. Pihak pria dan pihak wanita sama sama bersepakat akan hal bilangan sinamot(yang sering jadi masalah),saat marhata itu sudah dikonsep untuk tidak terlalu panjang lebar(tugas parhata)
    4. Besar kecilnya sinamot itu menjadi kesepakatan bersama dan tidak menjadi omongan dibelakang hari (ini sering terjadi).
    5. Generasi muda harus belajar apa itu adat batak (khusus perkawinan) untuk dapat memahami dan mengerti akan kemampuan dari orang tuanya.
    6. Kita hidup bukan makan gengsi tapi mangulahon adat itu adalah hasangapan natua tua. Yang tidak dapat dinilai dengan apapun.
    7. Kegotongroyongan keluarga yang ber pesta inilah terpenting. Yang jaman kini memang sudah susah kita temukan. Untuk itu marilah kita mulai dari diri kita dan keluarga kita. Biasanya kami begitu, contoh: sian inangtuanya kebaya+songket,namboru musik,kakaknya salon(dandan)nya,dll. Udanya mobil pengantin. Jadi apa yang bisa dibantu sesuai kemampuan mereka.
    Sebetulnya ininya prinsip dasar mangulahon adat. Yang sudah dikonsep leluhur kita dulu. Cuman pelaksanaannya sekarang menjadi saling adu gengsi.
    8. Mangulahon adat menjadi satu pekerjaan yang mulia bukan hanya sekedar pamer dan gengsi.
    9. Solusi bagi yang belum siap dana untuk beradat :
    a. Nikah dulu secara agama (dipasupasu di
    gareja/akad nikah secara Islam)
    b. Mambahen suruksuruk tu parboru
    c. Setelah dana cukup, baru dibikin mangadati
    Contoh : ada keluarga saya anaknya 10 sudah
    pada besar baru diadati.
    Kenapa? agar anak-anaknya tahu mereka orang
    Batak dan tahu adat Batak.

    d. Ini menjadi masalah, karena takut malu. Kalau
    berpikir jernih. Ini adalah semangat pasangan
    untuk dapat bekerja keras dan dapat
    mewujudkan cita-cita orangtua dan mereka.
    Istilahnya “mangalua” tapi dengan damai (karena
    diketahui kedua pihak)

    II. Bermantu boru sileban
    1. Benar tidak mahal. Tapi kalau saya lihat/amati biaya
    tetap besar. Pesta orang kita nasadari i do terasa
    biaya na balga. Tapi untuk adat lain sebelum pesta
    justru biayanya banyak.
    Contoh : adat Jawa, adat sunda ; untuk temon,serahserahan,midodaren,akadnikah (resepsi keluarga),resepsi kerabat. Minimal untuk biaya makan. Itu minimal Rp. 30-50 jt .
    adat padang ; ini untuk pelaminan sdh berapa…
    adat bugis ; serah-serahan(untuk pengantin
    wanita),mas kawin , uang tunai dengan bilangan 20jt
    keatas. Juga berbilang 30jt keatas.
    2. Semua adat budaya Indonesia sama-sama harus di hargai dan kita hormati. Jadi soal biaya tidak jauh beda.

    III. Soal Ulos
    1. Bilangan ni Ulos hasil seminar raja adat Batak di Jakarta sudah disepakati 7-11 buah itu keluarga kandung. (tu Pengantin,Natorasna,Bapa Tua,Namboru,kakak,adik,ompung). Dan sudah berjalan sekitar 16 tahun ini. Ditambah dengan keluarga besar kedua pengantin,punguan (bisa diganti uang) jadi 1 saja.
    Sekitar 80buah lah ulos diherbang. Tidak lagi beratus.
    Dan saat memberi ulos pun ber grup sesuai tingkat kedekatannya ke keluarga pengantin dan satu juru bicaranya. (jadi tdk setiap yang kasih ulos ngomong).
    2. Marhata sudah pula dikonsep tidak panjang-panjang .Pokok pokok nya saja dan dipilih beberapa perwakilan kedua pihak yang bicara dipandu oleh parhata kedua pihak. (sudah tidak bertele-tele).
    3. Paulak une dan manikkir tangga pe sekalian di ulaon na sadari i.

    Jadi molo hubereng na mangulahon adat on adong do lapatna ima :
    1. Hamauliateon tu par denggan basa i. Ima Tuhan Yang Maha Esa.
    2. Menghormati leluhur sebagai pelestarian budaya Batak.
    3. Mambahen sangap natua tua i
    4. Memperkuat kekeluargaan

    Ima na boi hu cerita on saotik ditambah sian pengalaman keluarga nami.
    Saya minta maaf bila ada kekeliruan dan mohon dikoreksi. Mauliate godang.
    Botima.

  17. @ Zunaerah Pangaribuan

    Pendapatnya sudah relevan dan tidak perlu dikoreksi. salut juga untuk ito yang cermat menganalisa sesuatu.
    Saran; Perbanyaklah mempelajari budaya,sebab budaya dan adat batak yang sesungguhnya tidak memberatkan, hanya “halak hita” saat ini yang justru menjadikan adat itu bertele-tele dan membosankan.

    Horas tondimadingin, pir tondimatogu.

  18. @ afny
    Gimana ya…. memang bahasa ini bahasa batak (toba)…sebab yang diangkat adalah adat batak toba, maaf bila kurang dimengerti.
    Salam untuk anda.

  19. Horas ma dihita sude,
    Manukkun jo saotik tentang suruksuruk to parboru.
    bohado taringot tu suruksuruk to parboru on, apakah cukup holan bermodalkan ulos manang ikkon tong do adong pinahan.

    botima ma sukkun-sukkun sia ahu, mauliate.

    rs

  20. Molo manuruk-nuruk tu huta ni parboru ingkon mamboan sipanganon (pinahan) do, jala ditaringoti do sadia utang (sinamot) sipasahaton molo mangadati muse dipudian ni ari. Jala dipasahat do patujolo ni sinamot.

  21. Horas dipengurus i,

    Marpanungkun majolo amang, molo huihut ihuthon do ulaon ni halak batak sinuaeng on nungga high cost molo di istilah ni sinuaeng on. Akka natua natua sai mangido tu ianakhonna asa balga ulaon pangoliaon nianak asa sangap nasida.
    Bohado molo binaen ulaon adat batak di jakarta on dialaman ni jabu songon na dihitaan, molo istilah ni halak ion pesta di tenda biru ninna,manalai doi manang dang amang? Mendukung do hami di akka nasisongon on, jala terpikir doau naeng mambaen na sisongoni alai pittor godang do keluarga na complain,sai mangalului sensasi do ho,pittor ninna. Lean hamu majolo pendapat tarsingot tusi. Horas jala gabe,molo adong hata na lobi hurang ajari hamu amang ai naposo dope hami.Mauliate

  22. @. B. Parningotan.
    Molo … Batak adong margana, asa binoto partuturon.Unang patoho hu, songon panulang mata ni horbo.

    @, Bonar Siahaan.
    Molo… Hahaha. Adong umpama. Marsada hita teguh.( Bersatu kita teguh) Marsirang hita muli muse. (Bercerai kita kawin lagi). Umpama terkenal di negara kanguru. Sai na adong-adong do ate.

  23. Horas Lae. Di Jakarta on sipata nunga masa di pesta-pesta mangulosi manang manjalo piso-piso angka na so diadati dope. Beha do pendapat muna taringot tu si?

  24. Horas Lae. Di Jakarta on sipata nunga masa di pesta-pesta mangulosi manang manjalo piso-piso angka na so diadati dope.

    naso diboto i do boha rumang ni paradaton, manang paula so diboto. ( anggo tu hepeng dah, nang pe targoar on, ‘piso-piso’ alai lumayan do tu piga batang jisamsu…

    ai dang mungkin jouhononhon sian jolo ‘akka naso mangadati, unang ma manjalo piso-piso manang dohot mangulosi…” olo gabe bada ro..

  25. ” Di Jakarta on sipata nunga masa di pesta-pesta mangulosi manang manjalo piso-piso angka na so diadati dope “.

    Toho ma na nidokni ampara sidoli Binsar Nababan.
    Memang di Jakarta on nunga samak sude. Na so mangadati dope nunga pasahat ulos (sebagai tulang tangkas ni na mangoli). Ba na lebih repot hea do masa jala huida nasomangadati pasahat ulos passamot. Na hudok disi pamuli boru nasida hape nasida pe so diadati dope.
    Hu salahon do di si nasida angka namarhaha maranggi dohot namardongan tubu, nda tung so diboto nasida i, manang na paula so di boto do ?

    Biar rohangku haduan sude halak anggap enteng na ma soal na mangadati. Dang porlu be mangadati alana boi do pasahat adat. Boha na ma on ?
    Hamu angka natua-tua nami asa tiroi hamu hami angka naposo on !!

  26. na rumibur dope adong hutanda, sada halak na mangalehon marga tu ianakkonna(anak pungut sian Jawa), alai ibana sandiri ndang diadati dope. jadi ingkon gabe parsaingkonon do tu angka na naeng diadati asa parjolo mambuat kurusus adat Batak nasida .

  27. @Sampe Sitorus & B.Parningotan
    somal do hudok tu angka dongan asa unang lomo2na di adat i…..alai ahama alusna? “dang holan ho umboto adat”, gabe hohom nama ahu……

  28. Unang sai godangan sisi hurang ni adat batak i tahatahon…
    Na denggan situtu do sudei…
    Molo…tung adong nahurang lobi deng ma ta tiroi…unang gabe marungut ungut….
    Asa songon na nidok ni ende i…
    Paso ungut – ungut mi paso…..
    Paso saritami.

  29. benar sekali.
    adat memang sangat diperlukan
    karena adat dibuat untuk menjaga hubungan sosial yang berkeluarga dan bermasyarakat.
    kebutuhan manusia sesuai dengan strata sosialnya, strata atas tentunya membutuhkan pengakuan dari
    lingkungannya dan itu tak salah karena sesuai kemampuannya. jadi kita sesuaikan saja kebutuhan kita dengan kemampuan kita (mengenal diri)

  30. Mansai las situtu rohaku mandapothon BLOG on lae. ala dilehon hamu dope roha dohot tikki mu maniroi sude akka pinompar ni si Raja Batak saluhut portibi on. molo taparate-ate do, nunga humurang be parrohaon ni halak naposo (generasi muda) be tu paradaton ni halak Batak on, gabe dirippu do ulaon paradaton on gabe boban naikkon, mambahen pogos ala godang ni biaya na rikkot tu ulaon i.

    alai hita halak Batak, na ikkon do dohot patorophon jala pabalgahon paradaton ta. ai hita do na boi pararathon paradaton i tu angka pinompar ta muse. tarsingot ni biaya: adong do hata ni natua-tua ta mandok; “balga manang gelleng, ai sama do na hinirim ni” dang boi mambaen horbo, ba horbo pendek pe saut do.

    tu angka naposo bulung, ingot ma hata ni halak Cina na mandok:
    BO lapatan na ‘dang’
    BOSAN = dang adong selera, semangat
    BODOK = dang adong utok-utok na
    BOTAK = dang adong obuk na be
    BONENG = dang adong suman susunan ni ipon na
    BODAT = dang adong ADAT na.

    jadi ise na so marulahon adat di ngoluna, na so mangarikkothon ADAT di ngoluna, sarupa ma i tu BODAT, ala so maradat…

    BRAVO BUDAYA BATAK TOBA!!!!!!!!
    MARI KITA LESTARIKAN DAN KEMBANGKAN TRADISI BATAK TOBA…
    Salam Peace!!!
    Charles David Marudut Silalahi, S.Pd., M.Hum.
    Mahasiswa Pascasarjana S3 USU
    Program Kajian Tradisi Lisan..

  31. Horas ma di hita sasude,
    Mohon maaf sebelumnya, saya sendiri bukanlah orang yang terlalu menguasai soal paradaton. Namun kalau boleh, saya ingin menyampaikan pendapat sebagai berikut:
    Sepengatahuan saya adat istiadat termasuk uhum ni adat merupakan kebiasaan yang berkembang seiring waktu sehingga menjadi sebuah budaya / tradisi yang kerap dilaksanakan oleh para pomparan ni sijolo-jolo tubu.
    Perkembangan adat / ruhut ni ulaon ni halak batak tentunya sangat dipengaruhi oleh situasi dan kondisi pada saat itu. Namun ada prinsip-prinsip yang dikembangkan oleh sijolo-jolo tubu yang terbentuk berdasarkan pengalaman sosial yang cukup panjang di lingkungan keluarga Batak, dipertimbangkan dan dirumuskan menjadi Uhum yang PAKEM dan tidak dapat dirubah-rubah seperti hal nya Dalihan Na Tolu, Suhi Ni Ampang Na Opat, dan sabagainya yang dibuat sebagai tatanan dasar keluarga batak agar agar tidak kacau, tetap rukun dan marsihaholongan.
    Dengan demikian, dari sekian banyak ruhut-ruhut ni paradaton ni halak Batak mungkin ada yang bersifat mutlak dan ada yang fleksibel.
    Jadi, menurut saya budaya / tata cara pelaksanaan ulaon adat ni halak batak tidak berhenti sampai di sini saja dan selalu harus berkembang / disesuaikan dengan berbagai keadaan seperti perkembangan populasi, sebaran geografis, perekonomian, lingkungan sosial yang majemuk, dan hal-hal lain di luar habatakhon yang mau tidak mau, suka tidak suka harus kita pertimbangkan. Namun dalam perkembangan tata cara tersebut, harus dipastikan bahwa uhum / falsafah pakem yang telah diturunkan oleh sijolo-jolo tubu harus tetap berjalan dengan semestinya.
    Faktor balga manang metmet ni ulaon tentunya tidak menjadi permasalahan yang mengganggu karena kondisi ekonomi tentunya berbeda-beda. Molo boi dipatupa ulaon na balga, puji tuhan ala godangni pasu-pasu na sian Tuhan i do umbahen tupa sudena i. Alai molo holan ulaon na metmet do tuk ni gogo, ba ikhon tong do pujionta Tuhan i, jala las ma rohanta ala tong do dipatupa Tuhantai do dalan asa merdalan sude akka na hombar tu adat i.
    Oleh karena itu sepanjang ulaon na bolon tersebut tidak dadasari oleh gengsi pribadi / keinginann untuk pamer, saya kira tidak ada masalah apalagi bila memang ada kemampuan dan dadasari oleh kecintaan / kerinduan / holong kepada seluruh keluarga besar.
    Demikian juga bila ulaon na metmet yang bisa dilaksanakan, tidak perlu berkecil hati dan janganlah dipandang kecil karena yang penting intisari / esensi dan prinsip-prinsip pakem yang ditetapkan oleh sijolo-jolo tubu dapat terlaksana dengan baik.
    Berhasil tidaknya sebuah ulaon tidak diukur dari balga manang metmet ni ulaon i, tetapi lebih ditentukan oleh pardalan / partupani sude akka na ringkot di bagasanni na marsipasangapan jala marsihaholongan.
    Semuanya itu kita laksanakan adalah untuk mendapatkan doa restu dari semua sisolhot dan anggota keluarga besar lainnya serta untuk mamparsangapi seluruh keluarga namasihaholongan, sebagai parhitean dan untuk melengkapi pasu-pasu na sian Tuhan i.
    Botima, kalau ada hal-hal yang kurang berkenan saya mohon maaf.

  32. suman hian ma nian i , songon na pinajojor ni Halak Laekku C.H. MARUDUT SILALAHI ,SPd , M.Hum . alai nga pangalobian nian fleksibel ni adat i berkembang songon na pinajojor ni Laentha R. Sianturi , dang esensi ni adat i be na tarbereng gabe ajang prestise dohot gengsi nama . sipata gabe dipaksasahon ma ulaon i ikkon bongak. boha pandapot ni Halak Laekkhu.

  33. Horas, tung mansai na uli jala habonaran na tinonahon ni oppunta na nidok ni amang Siahaan on. Sipata marungkil do iba nuaeng on gabe olo ma angka na umposo ndang manggohi adatna nang pe so ja mangalua. Nang akka na tua tua pe nunga laos mengunduk di angka na hurangi, isara ni na mamaksahon diri. Ai nunga tung leas di ruhut sipata ala ni naung timbo di parbinotoan / ilmu, timbo di pangkat, gok di hamoraon / sinamot. Anggiat ma marhite ulasan on boi gabe mangarimangi di roha ni angka na pistar i, gabe jamot muse di anga ruhut na pinodahot ni angka si jolo jolo tubu mulai sian “MEME NA NI MEMEHON NI ANGKA NATUA TUA NA BE” di ruhut pangulahonon di angka paradaton ni Batak na SAKRAL jala na uli i.
    Ai marruhut do sude pamangkeon nang di ugasan ni paradaton ni omputta si Raja Batak isara ni ULOS, DENGKE, PARBUE, PINAHAN LOBU, SIGAGAT DUHUT – HORBO MANANG LOMBU, UMPASA, OGUNG dohot lan na asing.

    Margogo ma hamu manurati angka na uli i di ruhut paradaton ni ompunta di situs on. Horas tondi madingin, pir tondi matogu, Tuhanta ma na manggomgom.Mauliate

  34. horas Amang/Inang

    saya ingin bertanya, adakah solusi dari adat ini untuk pernikahan antar marga simanungkalit dengan boru lumban batu?

    apakah dijaman sekarang ini, masih tidak boleh mereka menikah?
    yang padahal kami benar2 beda keluarga dan kami benar2 saling mencintai di dalam Tuhan Yesus..

    mohon untuk pencerahan nya..

    HorasπŸ™‚

  35. Mauliate ma parjolo…

    Bulung ni Taen tu bulung ni Tulan Ba molo tarbahen, sai topot hamu hami sahali sabulan,
    Molo so boi bulung ni tulan, pinomat bulung ni salaon, Ba molo so boi sahali sabulan, pinomat sahali sataon

    Maju terus Batak, Horas, Mejuah-juah, Njuah-Juah
    Buat teman-teman suku Batak Kunjungi juga http://www.tobatabo.com/threads/9/batak.html

    Ulasan mengenai adat istiadat suku Batak.
    Tobatabo.com adalah komunitas Batak online yang bertujuan memajukan wisata dan budaya batak di daerah Danau Toba sekitarnya

  36. Boi do mangalehon manang manjalo ulos akka nasomambayar adat na dope diulaon las niroha manang habot niroha???

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s