SUHI NI AMPANG NAOPAT

Monang Naipospos

Tung maol do najolo dilupahon halak Batak haporseaonna tu Mulajadi Nabolon. Dung lam laon tingki, dilupahon ma i ala dung ro parbinotoan naimbaru jala mabiar halak Batak mandok Mulajadi Nabolon. Alai ombas saonari on, lam pistar halak Batak, dilului ma hasintongan ni angka hata pandohan i, lam diparhatutu ma na so sala mandok Mulajadi Nabolon sijadihon nasa na adong mangihuthon parbinotoan dohot haporseaon ni halak Batak. Alai nang pe songon i hurang dope parbinotoan ni natorop nabidang taringot tusi sian ugari Habatahon

Ianggo ompunta najolo sai dilului do hahotan ni harajaonna na “marsuhi ni ampang na opat”. I do ojahan ni saluhut adat dohot uhum ni halak Batak. Ojahan i ma nidokna Tona, Poda, Patik dohot Uhum. Angka i do sabor na so jadi langkaan jala ndang jadi suruhon. Naung marpangoloion tu Mulajadi Nabolon do molo dung hot nasida disi.
Dua bagian pandohotan ni suhi ni ampang na opat i, jala tong do opat, ima; Pandohotan parjolo ima; Parbinotoan, Haporseaon, Pangoloion dohot Parulan. Na opat on tarrimpun gabe sada ima Habonoron. Pandohotan paduahon ima; Haserepon, Habengeton, Hapantunon dohot Hahormaton. Na opat on tarrimpun gabe sada ima Hadaulaton. I ma suhi ni Harajaon ni Mulajadi Nabolon pinahot ni halak Batak najolo di harajaonna. Dilapati do i dibagasn sada hata; disi hita hundul disi Ompunta Martua Debata. Disi ojak harajaonna, disi ma ojak (singa ni) harajaon ni Mulajadi Nabolon. Ndang tarpatudos i tu loloan ni “napulpal”.
Raja Uti, ima Raja parjolo di halak Batak na paojakhon harajaonna “marsuhi ni ampang naopat”. Hombar tusi, ia gondang ni Raja i mangihuthon parbinotoan ni angka pargonsi digoar do “suhi ni ampang naopat”.

Tona do tu Raja Sisingamangaraja sian Mulajadi Nabolon “maningahon” pandohotan ni na opat ragam nangkin dibagasan “adat” dohot “uhum” ojahan ni harajaonna, jala ditandosi Raja Uti do i tu Raja Sisingamangaraja (I) asa hot pangulahonna. Ima natarrompu dibagasan padan tabutabu sitarapullang. Harajaon ni Sisingamangaraja pe tong do mar-suhi ni ampang na opat Hombar tusi do pandohotan ni adat ni Batak, tong do marsuhi ni ampang na opat asa gok pangulahonna.
Dung dipapita Raja Sisingamangaraja ojahan ni harajaon Bius, dipatota do asa marharajaon suhi ni ampang na opat. Boi do dapot barita on di Bius Toba, ia rajana opat do. Didok ma i Raja Naopat manang raja maropat. Molo tung adong pe angka partohap na asing, adong do panggoarina be manang raja na ualu asing sian naopat ondeng.
Di adat Batak pe, ndang hot adat i ianggo so dipanjouhon tohonan suhi ni ampang naopat, ima na nidokna pandohotan ni ulaon i. Ima, dongan tubu, hulahula, boru dohot raja. Didok ma podana, “manat” mardongan tubu, “somba” marhulahula, “elek” marboru, “pantun” marraja. Laos dipaihuthon do dohot uhum tusi, molo sala tu suhi ni ampang naopat, ingkon; “sulangan” dongan tubu, “parpisoan” hulahula, “parulosan” boru, “bulangbulangan” raja.
Tung sura adong ulaon di huta/horja, sai jumolo do jinou raja dohot natua-tua manghatai patotahon ulaon i. Dipasahat ma ulaon i tu Raja asa Raja i mangatur. Tung sura pe adong muse angka pangkuling na haduk, manang ala na hurang tabo indahan, Raja nama mangabarai. I do umbahen didok natuatua; Bulung ni pinasa pangarahoti, hata ni Raja pangaramoti.

Dung lam sengsang adat Batak, holan sada ragam nama binoto ni halak Batak suhi ni ampang naopat uju di ulaon adat, ima pamarai/pangamai, simandokhon/iboto, sihunti ampang/pariban, dohot boru/parorot (namboru).
Nuaeng on binege sian hata ni na malo marpollung taringot tu habatahon dalihan natolu do ojahanna ninna be. Ima na so marhatutuhon adong Raja, jala na so dipaojak jala dipasangap nasida be raja panotari adat dohot uhum i di habatahonna, di hutana, di horjana dohot di Biusna.
Sitogu sabuk tu pudi do didok natuatua sigete nonang sipalinjom hasintongan ni adat dohot uhum. Songon hata ni boru-boru nariting do pangkuling ni sitogu sabuk tu pudi. ndang tarpasingot. Aut tung sura pe dipodai asa marparbinotoan, dipaingot asa marpartinandaan, insak-insak dohot ragam ni hata na roa do pamintoranna.
Halak Batak saonari godangan nama maroloan tu anakna songon taganing. Asal ma sonang roha ni naumposo, jahul petaho sian adat dioloi natuatua nama, ala dijaga “hatangkangon” ni angka naumposo na girgir marumpamahon eme namasak gigagat ursa ujungna amporotan ma, alana somalna sai duhut narata do digagat ursa.
Tudos ma halak Batak sisongon on niumpamahon ni natuatua; natungging do na teal songon hudon na so hinarpean.

16 thoughts on “SUHI NI AMPANG NAOPAT

  1. Saya risau akan pernyataan:

    Halak Batak saonari godangan nama maroloan tu anakna songon taganing. Asal ma sonang roha ni naumposo, jahul petaho sian adat dioloi natuatua nama.

    Bilamana dibiarkan, maka kemusnahan adat Batak tinggal menghiutung hari.

  2. Alangkan baiknya kalau ada versi bahasa Indonesianya karena saya kurang paham seluruh bahasa batak yang ada dalam tulisan ini. mauliate.
    _
    *** Akan diupayakan sambil dalami bahasa batak ya 😉

  3. Setuju dengan lae Oswald T Tampubolon,alai bohama bahenon nunga ummalo nuaengon anakna sian amana,lumobi molo naung denggan karejona jala godang hepengna olo gabe dipaksahon nadirohana tu natorasna. Molo sodioloi olo mangaruntus,gabe tarpaksa ma dioloi nangpe naung pilit diroha ni natorasna.

    Gabe mangandung sip nama amana “Dang simanuk-manuk sibontar andora,dang sitodo turpuk siahut lomo ni roha” (tidak si ayam-ayam si putih dada,tidak si suka hati siambil saja) songon ama ni benget.

  4. Jaman saonnari on nunga hepeng be mangatur saluhutna, Alana iboto akka raja parhata doi salah, alai dioloi mai alana nungga dibayar dohot hepeng parhatai.

    Porlu do bahenon muna amang songon pertemuan laho mambahas manang palurushon adat i.

    horas.

    *** Angka dongan ma nian mambahen, ro pe hami… Mauliate

  5. secara tidak sadar sisa perjuangan lebih dari 30 Tahun dijajah sibontar mata….kondisi inilah pada awalnya yang membuat orang-orang Batak sekarang ini menjadi Batak “Nalilu” yang tidak lagi mengenal Rajanya. Berawal dari ketakutan mengucapkan kata Raja, akhirnya mencoba melenyapkan satu kaki dari Suhi ni Ampang Naopat , yang akhirnya menjadi Dalihan natolu.

  6. Budaya menggambarkan tingkat kecerdasan suatu suku bangsa . budaya yang baik adalah budaya yang mampu mendatangkan hal hal yang positif dan berguna bagi kehidupan kita sekarang

    Salah satu budaya batak yang terus dilestarikan adalah budaya yang mengatur tata cara bersosial di masyarakat batak. Konsep ini dikenal dengan suhi ni ampang naopat yang kemudian seiring dengan waktu dimana konsep teologis semakin mendapat tempat dihati masyarakat batak konsep suhi ni ampang naopat mengalami pergeseran menjadi dalihan natolu, dari 4 pilar utama menjadi 3 pilar utama, 1pilar yaitu Raja dipindahkan menjadi konsep tersendiri yang tidak terlepas dari kehidupan batak, yaitu Gereja (jauh sebelumnya berkat/pasu pasu bukan dari gereja, tetapi datang dari Debata mula jadi nabolon, sang raja batak)
    Jadi marilah kita pertahankan budaya ini sampai anak cucu kita

  7. Nang ape adong pergeseran manang perubahan taringot tu paradaton ni hita halak batak, diangka luat dohot huta naasing tarlumobi di generasi muda alai ingkon ma nian adong tetap dokument, surat taringot tu adat batak yang sebenarna, jala molo boi dihamu natua-tua nami nadibona pasogit unang ma olo diajari angka naumposo molo memang nasotingkos do. unang songon poda ni umputa :
    Ompung naparjolo martungkothon siala gundi napinungka ni angka naparjolo gabe dipauba napar pudi sesuai selera dan kemauan asa sonang rohana.

    mauliate.
    J. Siahaan

  8. @Monang Naipospos
    Horas Lae,
    molo ta jaha kamus Budaya Batak na pinature ni MA.Marbun & LMT Hutapea. adongdo bagian paopaton ni dalihan natolu, ima na margoar sihalsihal. Aha do fungsi ni sihalsihal di dalihan na tolu. sarupa do i tu suhi ni ampang na opat?

  9. Di adat Batak pe, ndang hot adat i ianggo so dipanjouhon tohonan suhi ni ampang naopat, ima na nidokna pandohotan ni ulaon i. Ima, dongan tubu, hulahula, boru dohot raja. Didok ma podana, “manat” mardongan tubu, “somba” marhulahula, “elek” marboru, “pantun” marraja. Laos dipaihuthon do dohot uhum tusi, molo sala tu suhi ni ampang naopat, ingkon; “sulangan” dongan tubu, “parpisoan” hulahula, “parulosan” boru, “bulangbulangan” raja.

  10. Adat pinungka ni omputta naparjolo taihuthon sian pudi adat dia mai huroha ?yang dimaksud ? ima adat sipahoras daging dohot tondi sipagabe naniula sipasinur napinahan asa manghorhon kemak muran diparngoluon on tu subject ni napinangihon
    contoh ump, Tubu ma tandiang dipogu ni alaman burju burju ma hamu martangiang
    asa jumpang mu angka parsaulian nang pe ditingki so panagaman (tak terduga datangnya berkat itu yang Tuhan limpahkan karena doa tadi ) kita lihat konteksnya
    Molo so adong antong relevansina tu hahorason dohot kemakmuran dohot sonang ni roha ………… ndang pola sai sude ihuthononta i horas be mada!!!!!!!

  11. Horas…
    Terima kasih untuk pencerahan yang diberikan…sungguh sangat bermanfaat. Apalagi saya yang di”tona”hon oleh Namboru Saroding untuk mempelajari Suhi Ni Ampang Na Opat sian panuturion Ompunta Mulajadi Nabolon…horas ma tu hita saluhutna

  12. Sattabi jolo dihita saluhutna, tarlumobi dihamu namambaen hatorangan Suhi ampang Naopat.
    suhi ampang naopat i sebenarna melambangkon aha do i bolo dihita halak batak..?
    jala aha do pengertianni na satohona Suhi Ni Ampang naopat i,.?

  13. Satabi dihamu rajanami, songon au namanjaha postingan on manang ragam tulisan on, hurang jelas dope huattusi nai baen muna i ima ” SUHI NI AMPANG NAOPA ” Boasa sahat sappe Tu Mulajadi nabolon…? alana bolo nabinoto , sebelum adong agama di Bangso batak dohot undang undang, na mengatur sendi sendi kehidupan sehari hari di Bangso batak” Ima Dalihan Natolu. dan mengatur paradaton ni halak Batak” ima Suhi Ampang Na opat, jala nunga dibagasan suhi ampang Naopat on Dalihan Natolu i.
    dia do tutu satikkosna lapatanni Suhi ampang naopat i, jala aha do naopat i…..? mauleate

  14. Mauliate ma Tulang, mansai singkop huhilala hatorangan on. Aut ma nian angka dongan (halak Batak) manjalo hatorangan on, asa lam mamoto di “haliluon” na saleleng on. Lam hinaringkothon do mangalului hapolinon ni habatahon i. Ahu sandiri mangantusi hatorangan on, panurat ni posting on hugoari ma i: ‘REFORMATOR HABATAHON’.
    Mauliate,
    Belsem Sihombing
    (Penulis Skripsi: SPIRITUALITAS AGAMA MALIM (Tinjauan Religionum Terhadap Spiritualitas Agama Malim dan Implementasinya Terhadap Spiritualitas Kristiani), STT-Abdi Sabda Medan, 2012

  15. nuaeng nungga tung godang moru impola ni adat batak na adong di pangarantoan on..gumodang na ma nuaeng holan asal jadi,pangidoanghu nian tu sude hita bangso batak,unang be sai ta orui impola ni adat naung tajalo sian akka natua-tua tarlumobi akka raja,asa unang mago adat ni bangso batak i…………mauliate

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s