BELAJAR SURAT BATAK 1

Monang Naipospos

Keinginan B. Parningotan untuk memberikan pelajaran aksara batak sungguh besar. Untuk itu kami berusaha memperkenalkan aksara batak yang dibuatnya dengan versi aksara yang sudah dibuat dalam letter press tahun 1941. Saya juga merasa penting untuk mempopulerkan kembali disain aksara itu dari materi buku pelajaran yang dengan mudah baca tulis aksara batak tanpa direpotkan dengan pengenalan istilah yang ada.

Ini merupakan tulisan sendiri B. Parningotan dengan font yang dibuatnya. Silahkan kita sendiri memberikan penilaian. Waktu editing, saya melihat ada kekurangan dalam penulisan itu, tapi saya tidak hendak merubahnya, mana tau kami ada perbedaan pemahaman soal tulis menulis aksara batak atau tentang umpama yang dimaksudkan.

Ini merupakan aksara yang telah dibuat oleh mesin cetak dan tulisan dibuat oleh bapak saya yang kebetulan membuat buku pelajaran dan sekaligus sebagai guru pada jamannya. Terjemahannya dibawah ini;

UMPAMA

1. Manginjam sangap sian gompul, mangido gogo sian gaja; Manginjam tongam sian babiat; Mangido timbangan sian raja; Mangido parbinotoan sian guru; Mangido panjaean sian ama.

2. PODA
Unang patuduhon bungabunga tu na lalaen so tung maon lam rintik. Unang bahen ansa-ansaan tu na oto, so tung maon lam loahon. Unang pos roham marhalangulu saganon, sotung maon hansit ulum. Unang jamai pat ni hoda pudi, sotung maon ditandak ho.

3. SIPAINGOT :
Molo burju ho marsikola, dapot ho ma angka poda; Alai molo losok ho, ho ma naummotona. Pantun jumadi hangoluan, tois jumadi hamagoan; Poda ni gurunta na so jadi i laosan; I do sipaingotingoton jala sioloan; Sai ro ma parulian, dao ma hamagoan.

Nunut do siraja ni ompuna di na marguru nang di na mangula; Molo ninunutan, sai dapot do tinujuna. Songon i nang hapistaran siboanon tu huta. Molo diburjuhon hamu, adong ma labamuna. Lehonon ni Debata ma nang pasupasuna; Simbur laho magodang, lambat laho matua.

Niputik sian :
Poestaha Pargoeroean Soerat Batak pinatoepa ni Oe. B Naipospos. Hoetatinggi Lagoeboti Toba. Nirongkom di Zendingdrukkerij Lagoeboti 1941

Untuk pelajaran tahap kedua, kami akan mengenalkan dua huruf batak dan dirangkai dengan beberapa kata. Ini kami akui metode pembelajaran untuk tingkat Sekolah Dasar tapi kami pikir tidak masalah bagi pemula mempelajari surat batak. Sampai jumpa.

Iklan

29 thoughts on “BELAJAR SURAT BATAK 1

  1. Ginomgom Simanjuntak berkata:

    Di surat naparjolo baris paopathon, huruf paopathon “bun”, ingkon adong hian do ra pangolatna.

  2. Baginda berkata:

    Lae…aku gak bisa manjaha tulisan/aksara Bataknya
    tapi kalo dilihat dari segi ART tulisan batak itu UNIK dan INDAH setiap hurfnya. pasti….

  3. shedholye berkata:

    lae…agu bisa manjaha surat batak<tapi yang diatas beda bangat sama yang pernah kami pelajari di sekolah.

    *** Beda, tak apalah. Yang penting cara penulisannya sepaham. Fon latin juga banyak ragam, jadi tdk perlu dipersoalkan mana yang benar.

  4. Maulina br sirait berkata:

    Tulisan bataknya bagus / jelas , jadi ingat waktu belajar huruf batak waktu sekolah SD, bedanya sekarang baca nya jadi lambat ( lupa2 ingat ) jolo nieja jo sada2 baru tau arti sebenarnya ,mudah2 an dengan artikel ini bisa lancar kembali. Thanks.

  5. Lae.. sabutulna au nga leleng mamboto surat batak on, alai na mambaen au bingung, nadia do na toho saonari surat batak nabinaen ni Op. Uli Kozok do manang B. Parningotan? alana songon manurathon huruf “ma” gabe masiasingan do hubereng.

    *** Bentuk aksara versi percetakan 1941 do hupangido bahenon ni B. Parningotan, na diginjang (cetak tebal) i ma hasilna. Na ditoru i ma hasil percetakan uju i. Adong do ninna kesepakatan tokoh batak najolo uju mambahen letterpress di eropah sahat tu na dibangun percetakan i di laguboti.

  6. B.Parningotan berkata:

    lae Ginomgom Simanjuntak, tutu do na nidokmi, ingkon adong hian pangola disi, di “bun” di surat ombun na sumorop, mauliate ma di koreksi muna i.

  7. B.Parningotan berkata:

    Allus tu angka sungkun2 di surat batak on
    pertama2 saya beritahu bahwa font ini dibuat hasil kerja sama saya dengan partungkoan atas nama lae Monang Naipospos, dimana lae Monang Naipospos memberikan contoh2 aksara batak dari buku2 yang pernah terbit dahulu dan ahu na paturehon tu komputer, jadi aksara yang dihasilkan sesuai dengan contoh yang diberikan lae Monang.
    Ianggo Surat batak, berkembang do i ganop tingki, molo ta bereng surat batak na tarsurat di bambu manang buku pustaka na binahen sian laklak najolo berbeda do i sian surat batak di buku2 jaman belanda manang jaman moderen. Di pustaka laklak manang nasinurat di bambu jotjot do ndang tarbereng tanda pangolat disi, alai di surat batak modern, adong do tanda manungkun, pistik, pistik koma dohohot na asing. Adong do di ahu buku parsiajaran surat Batak na pinature ni AN Parda Sibarani (1970), dohot parsiajaran surat batak sian buku BATU NA IMPOL na pinature ni Drs. S.S.Sidabutar, penerbit KURNIA (1998), jala adong do keputusan presiden no 116 B 1987 ari 16 September 1987 taringot tu penyeragaman surat batak , ai berbeda do surat batak sinurat ni halak Toba, Angkola Mandailing, Simalungun, Karo dohot Dairi.
    Jadi ala berkembang do surat batak on ingkon bahenon aksara batak sian gambar na um suman tu surat2 Batak na berkembang di buku2 nahinan, asa marguna i tu angka halak na naeng manulingkiti hahomion ni pustahanta. Taringot tu rencana on sepakatma ahu dohot lae Monang Naipospos mambahen aksara on. jadi on ma hasil karyanta.
    Ndang mandongkon malo ahu manurat surat batak, molo dohonon hata batakku marpasir2, um roa sian i do i hilala, ai mar gambo-gambo do. Rap marsiajar surat batak ma hita, saling mengkoreksi, jala pasomalhon surat batak tu halak hita marsada-sada, ai um malo do ahu mambahen aksara i di komputer sian mempergunahonsa.
    Menjawab lae Arian, taringot surat Batak na pinature ni Uli Kosok i , ndang apala suman i tu surat Batak modern, um suman do i tu surat Batak berengon sian pustaka Batak ni ompunta na jolo-jolo tubu, angka na sian bambu manang laklak nahinan , alai dipermodern do i jala ndang standard i tu surat batak di tingki i, jadi molo ta pangke aksara i , marbeda do i berengon molo diperbandingkan dohot surat Batak nuaeng manang nahinan. Um suman do i berengon tu surat2 na asing manang Kamboja, manang Thailand, Vietnam manang aha pe. Alai taringot tu surat Batak na hu bahen on boi di i dipadenggan, molo adong na hurang suman ba paboa ma asa dipadenggan.
    Ingkon ingoton do unang boi bahenon halak na asing berkuasa di aksaranta (Uli Kosok), gabe ibana do anon mangatur ingkon songon on manang ingkon songon i di suratta.
    Memang surat batak on memiliki nilai seni yang sangat tinggi. Ai tung deges do i berengon.!!!!!!
    adong do hata na mandok :

    Paukpuk hudali
    pagopago tarugi
    natading taulahi
    nasega tapauli

    sigodang utiutian
    sideak botobotoan
    panjahajaha dibibir
    parpustaha ditolonan

    Boti ma.

  8. G. Meha berkata:

    Adongdo tutu na hurang di na ginorithon ni lae B. Napitupulu, ima: hurang tanda pangolat di hata ombun; sala mameakhon tanda ng gabe tanda e di hata holang holang dohot hata nang.
    Mauliaete.

  9. Hebat, luar biasa, mansai las rohangku di blog muna on lae, pararathon dohot mamaritahon surat batak na uli i. Maju torus lae.
    Santabi lae!, antar godang dope sipatingkoson, manang masi pasitingkosan hita lae ate:
    1, Baris pa onomhon hurang do “u” gabe jahaon “Bora” aturan “Boru”…
    2. Baris pauluhon parpeak ni “e” dihambirang dohot “ng” disiamun, gabe jahaon “hole hole” aturan “holang holang”.
    3. Baris pasampuluhon “ga” aturan “nga”, gabe jahaon “sagap” aturan “sangap”.
    4. Baris pasampuluduahon tong parpeak ni “e” dohot “ng” gabe jahaon “sitorop ne..” aturan “sitorop nang”
    5. molo “ha” gabe “ka” adong do titikna diginjang ni garis “h” i.
    6. Godang dope lae, songon baris sampulu ualu, “toru toru” tarsurat aturan “togu togu”, alai teknis manurat manang sala manurat, ra mansai hatop disurathon tingki i.
    horas lae, marsantabi ahu.

  10. Hendry Gaol berkata:

    …Kok tulisan batakku nggak sebagus yang uda monang bikin yah,…..jadi bingung aku bah!…

    Di font yang ada padaku, huruf perhuruf puang diterjemahin ke aksara batak…..molo sinurat BA, maka aksara bataknya jadi BAA….jadi bingung nih!


    *** Langsung saja dgn font batak, tak perlu latin dulu ditranslate ke batak

  11. B.Parningotan berkata:

    kita sama2 belajar.
    Lae Hendry Gaol, baiknya hubungi lae Monang supaya bisa mendapatkan font batak standard kita.

    *** Nunga huleon tu ibana lae, na bingung sandiri do i 😀

  12. martua sidauruk berkata:

    Horas bagi kita semua. Saya kembali menampaikan salut dan kaagum kepada Amang Naipos-pos, karena begitu perduli dan perhatian dengan budaya Batak, amtara lain mengenai Surat/Gorga Batak. Saya punya ide, bagaimana kalau dibuat satu wadah, misalnya semacam Komunitas Peduli Budaya Batak. Dan sekalian ditentuakn pengurus, sekretariat. Dan untuk menjalin komunikasi di antara anggota/members, dan dalam korespondensi dibuat dengan Tulisan Batak, termasuk untuk Identitas diri.
    Mungkin, dengan ini, kita akan semakin mempererat tali persaudaraan, yang walaupun mungkin tidak akan bertemu secara langsung, dan bahkan tidak kenal secara pribadi, hal ini sekali gus melestarikan budaya Batak. Horas, maafkan saya, ini hanya ide.

    *** Ide nadenggan, patut didukung

  13. B.Parningotan berkata:

    tu angka panjaha surat batak on, mauliate ma hudok di koreksi muna i ai on do nidok ni ompunta na jolo2 tubu:

    Mardungdang Sagala
    Marjoi harapotan
    Pajumpang siboto hata
    ingkon tanda na hadapotan

    Molo pajumpang angka na bisuk, ingkon tarida do angka na sala.

  14. Hiras T.H Purba berkata:

    Hira-hira 20 taon na salpu hea do iba marsiajar surat batak di SMP kelas 1.
    Alai sian na huingot hami sampe tu saonari hucoba jolo menerjemahon na ditulis ni lae B. Parningotan na di ginjang i, songon on ma terjemahanna tanpa mengedit jala mengkoreksi (santabi molo adong na sala).

    Jahama
    Umpasa

    Bintang na rumiris
    Ombanu na sumorop
    anak pe antong riris
    bora pe torop

    Tubu ma hariara,
    di holehole ni huta
    sai tubu ma anak dohot boru
    na sagap jala na martua

    Sitorop ma danghana
    Sitorop ne rantingna
    rugun dohot bulungna,
    torop ma hahana,
    tarop nang anggina,
    sangon i ma nang boruna

    andor nadumpang ma,
    baen torutoru ni lombu,
    sai saur matua ma hamu,
    patorutoru papahompu

    sahat sahat ni solu,
    sahat ma sutu bontean
    leleng ma hita magolu,
    sai sahat tu panggabean.

    turtu ma ninna anduhur,
    tio ma ninna lote,
    hata pasupasu nilehonmuna i,
    sai unang muba, unang mose.

  15. pangaribuan jr berkata:

    amang.. senang rasanya bisa melihat aksara batak

    kami generasi muda batak akan binggung untuk langsing menbacanya apalagi u dimengerti
    alangkah baiknya dari awal kita mulai belajar membaca hurup per hurup agar dapat dipahami dan mengerti
    apalagi banyak generasi muda batak yg tidak pernah tau membaca aksara batak kita

  16. asnita berkata:

    tulisannya sudah bagus. trimakasih bapak tlah melestaraikan budaya batak. cuma saya ingin sejarah aksara batak hingga pelestarianya sekang ini

  17. horas ma dihita sude, lam balga do roha gabe halak batak iba, ai godang do hape nagiot rohana tu si habatahon on. alai parjolo do iba masantabi, molo font na sian si ulikozok i na ikkon antusanta do songon dia parpeakni surat batak i, alai molo na mambuat huruf nai boi do, alai parpeak ni panuratna ikkon dope hita marsiajar. Isara ni mambaen “hu” tekan “shift + h dang “h + u”, molo “be” tekan “b” dungi “shift+e”, dohot angka naasing dope.
    Jadi dang boi holan marpatokan tu abjad na di keyboard ni komputer i. Alai molo adong do lae font na binahen muna i, boi do di download? Ai ahu pe lae hurang tangkas dope namanurathon dohot manjaha surat batak on. Memang holan tingki SMP do iba marsiajar, ipe dang haru pas.
    Na huboto pe dang adong huruf “k” di halak batak najolo i, jala di aksara batak pe dang adong”K”, nungpe sonari gabe adong. Isara ni mandok “akkang” mungkin sian “anghang” do. Alai nangpe songon i na marsipatureturean do hita anggiat nian boi lam maju hita halak batak on. Sahali nai marsantabi ahu tu hita. Jala ahu mangido tu hita halak batak asa dikoreksi hamu jo “turi-turian ni si Mardan” na husurathon di surat batak ima di “forumbatak.blogspot.com” Horas, Bravo Halak Batak!

  18. b.Parningotan berkata:

    @lubis
    Horas Lae, jadi coba lae ma font na hu bahen di blog on, download on muna ma, adong do di si parsiajaranna, apala mura do pangkeon, bandingkon hamu ma font nise umpraktis pinangke, font na hubahen on manang font ni si Uli Kozok, manang font na pinature ni si Bungaran Simanjuntak

  19. Anugrah Saputra Togatorop berkata:

    lomo hian do nian rohakku marsiajar taringot tu aksara batak on, alai tung mansai maol hu hilala alani naso hea ni parsiajari hatiha SD sahat tu SMA. Na naeng si sukkun on hu, adong do tahe aplikasi ni aksara batak on?
    mauliate.

  20. Sihotang berkata:

    Horas ma di hamu, ale Amang. Au Sihotang, antar tertarik tu desain grafis. Molo boi mangido informasi ma sian hamu, font aha ma na dipake di surat na di ginjang? Adong do na boi di-download? Mauliate ma parjolo, Amang.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s