Ari Batak

kalender

MAMILANGI ARI BATAK.

1. Artia
2. Suma
3. Anggara
4. Muda
5. Boraspati
6. Singkora
7. Samisara
8. Artia ni Aek
9. Suma ni Mangadop
10. Anggara Sampulu
11. Muda ni mangadop
12. Boraspati ni Tangkup
13. Singkora Purasa
14. Samisara Purasa
15. Tula
16. Suma ni Holom
17. Anggara ni Holom
18. Muda ni Holom
19. Boraspati ni Holom
20. Singkora Moraturun
21. Samisara Moraturun
22. Artia ni Angga
23. Suma ni Mate
24. Anggara ni Begu
25. Muda ni Mate
26. Boraspati Nagok
27. Singkora Duduk
28. Samisara Bulan Mate
29. Hurung
30. Ringkar

Paretongan ari dibagasan sada bulan 29 ari dohot 30 ari marholang sada bulan.

MAMILANGI BULAN BATAK

1. Sipahasada
2. Sipahadua
3. Sipahatolu
4. Sipahaopat
5. Sipahalima
6. Sipahaonom
7. Sipahapitu
8. Sipahaualu
9. Sipahasia
10. Sipahasampulu
11. Li
12. Hurung

Sahali dibagasan opat taon (taon parjolo marlamadu, taon paduahon dohot patoluhon songon nasomal, taon paopathon marlamadu) adong do bulan tamba-tamba didok : Lamadu

125 thoughts on “Ari Batak

  1. Rony Sitio berkata:

    Saya Minta tolong dong…artinya dibuatin…
    mana hari yang buruk, mana hari yang baik.
    Mauliate dihamu parjolo sude.
    HORAS…..

  2. sanggam sinambela berkata:

    horas…!

    molo boe pangidoan ni hami angka na umposo antong. molo adong angka istilah na asing asa dipublikasihon muse ate. alani di si songon nama boe botoon angka istilah ni hita batak.

    mauliate godang

  3. Bistok P. Siahaan berkata:

    Penulis Yth.
    Mohon diinformasikan :
    1. Jambar hata dan Nama nama jambar suhi ampang na opat.
    2. Nama nama Ulos Batak.

    Thank’s
    Brgds
    HansBP (Surabaya)

  4. Bonar Siahaan berkata:

    Dalam kebudayaan Batak tidak dikenal ada Jambar Hata. Itu dimulai setelah ada buku yang berjudul jambar hata. Yang berhak “mandok hata” di dalam adat batak adalah yang mempunyai kedudukan dalam “suhi ni ampang naopat” yaitu hulahula, partubu, boru, dan raja. Mereka dapat jambar dari “tudu-tudu ni sipanganon” yang lajim disebut “parjambaran” dan masing-masing “luat” ada perbedaan. Perbedaan itu tidak menjadi persoalan yang mendasar dalam kebudayaan batak, oleh sebab itu batak sudah sejak lama mengenal penghargaan dalam perbedaan. Memang dalam adat itu bukan jenis jambar itu yang utama, tapi niat melakukan penghormatan dalam struktur “parruturon” itu. Tapi jaman sekarang, ini sudah menjadi bahan perdebatan karena masing-masing pihak yang beda luat saling mempertahankan kebenarannya. Falsafah batak mengatakan “disi tano nidege disi langit jinungjung” “marsolup dihundulan” Artinya kita harus menerima pelaksanaan parjambaron dimana kita berada.

    Nama ulos batak itu banyak, kami akan mencoba mengkoleksi nama-nama ulos itu sekaligus mendokumentasikan fotonya, kiranya dapat dukungan dari PARTUNGKOAN.

  5. sandro siahaan berkata:

    Mohon informasinya, jatuh pada tahun brp penambahan bulan “Lamadu” ?kalau thn 2008 termasuk tidak?
    Terima Kasih..Horas!

    *** Tiga tahun lagi, tahun lalu ada lamadu

  6. Pamor Ron Nessen Bakara berkata:

    Dear Moderator,
    Thanks untuk informasi yang sangat berharga, btw kalendernya mengikuti kalender masehi kan? soalnya nga ada tahunnya aku lihat.
    jadi kalo pengen tahun 2008 nanti akan diup date dong dan kira2 ada nga hitung2annya ?? misalnya kalo kita mau pesta, dsb gitu…
    _
    *** Kami sekedar menunjukkan warisan leluhur mengitung hari. Soal mencari hari baik itu urusan pribadi masing-masing, kami tidak bisa membantu.

  7. Kami lahir di perantauan Jakarta, 21 Nopember 1985, Bapa Siregar mama boru hutabarat.Waktu berumur 5 tahun (waktu masih TK) pernah pulang kampung di Tarutung, dan sekarang ingin sekali melihat kampung halaman itu kembali, namun belum kesampaian, maklum saat ini ada kesibukan setelah menyelesaikan perkuliahan, kata mama mancari hepeng.He.heee hape tidak seberapa yang dapat, buat sendiri tidak cukup kalau tidak numpang makan sama bokap.
    Apakah boru batak benar tidak masuk hitungan dalam silsilah kita?
    Ada sih dirumah saya lihat nama kita tercantum dalam sislilah keluarga batak, tapi kata teman itu hanya untuk dua atau tiga generasi saja.
    Mohon penjelasan dari pengasuh partukkoan .Horas jala mauliate.Komentar langsung ke : ayusigar@plasa.com
    _
    **** Sebaiknya pertanyaan dikirimkan melalui partungkoan@gmail.com. kami akan berikan kepada para kontibutor partungkoan untuk dibahas dan dijawab.

  8. Charlie M. Sianipar berkata:

    @ Ayusigar
    Saya coba terangkan sedikit.

    Boru Batak, pasti masuk silsilah.
    Tapi untuk meneruskan Silsilah, mereka melanjutkan silsilah dari pihak suami, karena garis keturunan/silsilah orang Batak dikenal dengan Pathernalistik (Garis keturunan ayah).

    Silsilah bisa dibuat sampai beberapa generasi, tinggal menarik garis, mulai dari kita hingga ketingkat yang lebih tinggi, bahkan hingga ke Raja Batak.

    Horas

  9. jonathan berkata:

    saya sangat tertqarik dengan ini. Terima kasih telah menyembuhkan rasa siholku ke tarutungku tercinta……………… Berjuang terus tanah batak kebangganku.!!!!
    Jayalah kalian………… Horas!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  10. Bistok P. Siahaan berkata:

    Pengasuh yang baik.
    Saya sdh salut tentang rubrik dan web ini namun amat sangat tercemar karena nila setitik lihat backgroundnya mencolok kalau kita selaku orang Kristen tidak boleh jadi propokator dan sirik : masak Orang Batak main kecapi Tapi diatasnya ada tulisan MALINGSIA 2007 saran saya tolong dibuat web ini bisa diminati dan disayangi orang lain. Mumpung masih Natalan kita harus mencipatakan Damai, Jadilah terang dan garam dunia ( Jadi panutan bukan mempropokasi) Ok. Mauliate
    Surabaya, 27 Desember 2007.

    **** Logo itu adalah ciptaan rekan-rekan yang anti pencaplokan budaya, logo itu pun kami kecilkan dan samarkan namun kami pengasuh blok ini secara pribadi anti pencaplokan dan mendukung kampanye itu. Jadi tidak ada kaitannya dengan AGAMA tolong jangan dikaitkan.

  11. molo boi lae minta sada permintaan tlg bahen hamu silsilah marga simangunsong molo boi di buat sacara lengkap butima
    horas

    *** Pinangido tu Marga Simangunsong asa dibahen silsilah i asa tangkas diboto naumposo. Alai hubereng di tambak ni Raja Simangunsong di Balige, mangalap boru Naipospos do.

  12. Urat Sinaga berkata:

    Horas !
    to hamu admin manang nangarorot forum on, bisa nggak dikasih tahu bagaimana cara MANITI ARI NADENGGAN DOHOT KALENDER BATAK ??
    mauliate..

    *** Keahlian khusus do i lae, adong dope nian naumboto. Molo sangga mulak hamu tu Toba sai dapormuna do i

  13. Dibuatin arti dari hari2 itu ya lae…
    jadi yang awam sperti saya ini bisa mengetahui gambaran tenatng ari2 batak..

    *** nama hari itu untuk membedakan setiap bilangan hari. ada memang sebagian yang mengartikan masing-masing hari, namun inti pemahaman hari adalah “parhalaan” dan “panggilingan”

  14. Irwan Nainggolan berkata:

    Horas….Horas…Horas

    Hupangidohon tuhamu asa dibaen lapatan ni ari batak, asa binoto aha do lapatanna jala binoto ari nadenggan dohon ari naso denggan ditikki mangulahon sada ulaon siganup ari.
    Sude Keluarga Nainggolan mandok Mauliate parjolo hupasahat tu hamu sude.

    Horas..Horas…Horas

  15. silalahi.Monang berkata:

    Horas…….
    Aku tertarik melihat kalendernya itu bagus sekali…….
    asli bagus sekali……
    yang aku mau tanyakan lae….ukiran gorga itu dapat darimana lae, aku tertarik sekali…..
    bagi-bagi dong lae untuk kami yang merantau ini, sekalian sebagai pengobat rindulah……..

    *** Di toba kan banyak gorga, pulanglah, kita sama-sama eksplor ke setiap sudut perkampungan batak😉

  16. hetty bakara berkata:

    Horas semuanya. saya mau tanya kira kira dijakarta ada yang jual kalender batak ga ya. lengkap sama nama hari bataknya. kalau ada yang tau please kasaih tau lamatnya ya. salam mauliate.

  17. HORAS…HORAS..HORAS.

    Salut buat BUDAYA BATAK.

    Menyangkut Kalender Batak tersebut perlu diperbanyak dan dicetak.
    Pendistribusian pertama perlu dibuat dari SUMATERA UTARA atau JAKARTA karena jika diminati maka akan banyak yang menginginkan… contoh… saya sendiri..

    Bagaimana cara mendapatkannya?

    Mauliate.

    TUHAN MEMBERKATI.

  18. horas ma tulang, selamat tahun baru batak ate.
    jadi tulang naeng manukkun ma jolo molo sonari ngataon sadia molo menurut kalender ni batak butima mauleate.

    *** Dang adong dope keputusan tahun batak

  19. silaen berkata:

    horas ma dihamu sude na pature-ture situs on…
    sai anggiat ma nian lam maju na batak batak di tano on.
    Horas……
    Mauliate sude Lae…………

  20. silaen berkata:

    Arti hamu jo Lae, pengertian ni muda ni holom!
    alana sukkun2 do rohakku ai dang huboto aha arti na
    Mauliate dihamu..!

  21. hendra pakpahan berkata:

    mana bulsaya sependapat dengan lae at ito bahwa arti kelender batak dibuat juga artinya mana hari mana tahun

    horas bangsa batak dengan semangat terus oke

  22. adonia sihotang berkata:

    Horas… tu hita sude na halak batak na maringanan di Tarakan, Malinau, Nunukan, dohot nahumaliang. Asa masitogu-toguan hita ba di angka ruhut-ruhut ni adat batak. Asa unang gabe mago annon angka adat nauli i di angka gellengta. Tabaen ma nian sahali sataon Pesta Budaya Batak dison. Setuju do hamuna ???

  23. Lain tanggal lain nama harinya , sampai 30 nama hari.
    Ini pertanda bahwa daya ingat orang Batak jaman dulu sangat tinggi.

    Horas !

  24. Horas amangboru, par Lumban Bagasan Dolok do au, hutanda do amangboru alai “tanda sukarno”, ditikki dihuta sering do iba pajumpang dohot amang boru. bahkan sering do sa meja hita di kode kopi si kasino manang diloket ni PMH na di simpang opat. Tiap borngin hinan do iba minum tuak tu huta muna amangboru di huta tinggi di kode nisi tobing. Di huta muna do natobo tuak, anggo di huta nami “tuak narkoba” do somardai, hahaha🙂

    http://www.andihutajulu.info

  25. ya ampun, ternyata tiap hari ada ‘namanya’ masing-masing yah? baru tahu .. salut deh sama orang batak

    jangan-jangan jam juga punya penamaan neh?

  26. sandro berkata:

    horas..!
    molo boi sekalian ma atong dibahen akka umpasa ni halak kita di son ate. mauliate

  27. marungkil berkata:

    laptan ni angka ari baen hamu ..ate….songon hami angka generasi baru nuaeng hurang mangantusi…

  28. SORRY LAE PENGASUH, SAYA MELIHAT KALENDER BATAK TSB DI ATAS MUNGKIN TERBALIK (yg. JUNI itu adalah MEI dan yg. MEI itu JUNI), atau APAKAH DEMIKIAN KALENDER BATAK ?. Saya tanya Bapak saya katanya ORANG BATAK TIDAK ADA YANG TERBALIK-BALIK !,Heh..he..h…
    Kalau yang itu benar seperti apakah selanjutnya.
    Muliate Lae
    am_pitoyo@yahoo.com

    *** Tu na naeng ro nama patureon “lae”. Mauliate
    Ai bohana on Hendry ai toho do beo on Marbun? N adong do tulangna manang namboruna Naipospos. Pareso jolo, alana las rohangku boi dipareso karejongku.

  29. hendry lbn gaol berkata:

    hahahahha…..
    uda,…
    ai marandaulan do bayon torus,….boama si AM-PITOYO, nga boa disi….patorang jo par_LAE on mu tu bapa uda on,…..

    alai olo do toho i uda, alana tu au pe dijouon do na jolo TULANG,…..bah! tamba bilang-bilang ni bere naruhakku sip.

    molo ikkon marlae ho tu ibana, jolo boan ma namargoar i ateh, tabo loppa…..
    hahhahah……

    ***😀

  30. DAYAN FREDO SITIO,ST. berkata:

    @Imelda sitio

    Tung mansai masihol do rohakku,,,,,,!
    Horas ito, on dope hujumpangi boru tio luat on. sitio sian dia ma ito jala didia ma marhuta anggo natua-tua i? molo au ito sitio sian tigaras do jala natua-tua i marhuta di Bangun bolak kec, panei tongah kab, simalungun sumut

    dayan sitio
    email: dayansitio_link@yahoo.co.id
    mobile: 081380217271

  31. DAYAN FREDO SITIO,ST. berkata:

    alai sipata anggo hita halak batak on, olo do songonna sipanggaron. molo nunga attar boi otik ibana sian donganna nunga dang ditanda be rimbang dohot andaliman. Sotung dohot hamu songoni da????????????????

  32. anna lumban gaol berkata:

    Bravo halak batak i
    Kaya akan tradisi n budaya,trus kembangkan bersama.On dope huboto penanggalan ni halak batak bah
    Boha do Dana Toba i pelestarianna & pemeliharaanna pelu dikembangkan.Gabe obje pariwisata potensial (kebetulan ahu lulusan Pariwisata)
    Naeng mangida ari nadenggan boi mulak tu huta Porsea nauli
    Dtggu kbr sian dongan alumni 2001 SMU 1 Porsea
    Tuhan memberkati smua

  33. eva hutagaol berkata:

    bah…. tambah parbinotoan niba bah ito.
    mauliate godang ma
    attar hea do hubege molo mandok bulan i hira hira piga taon nasalpu (andorang so borhat do pe ompung ku tu tano rara i) hea do didok ompungku ai bulan sipahasiahon do nuaeeng ate, ninna mai
    jala huprotes hami do opung nami on
    daong opung bulan sia do dang bulan pahasiaon, hape na ido bahasa batak asli na

    ooooo gabe masihol iba bah tu ompung nami i, sipata dijou ma iba si pallas, si lapas, si pollung, si palakka, alana dang di ingot be goar goar nami angka pahompuna, hape ianggo goarni tanggal dohot bulan i sai diingot do bah.

  34. Mauliate ma di hamu namangulahon sude on. Bah puang, ndang marisuang na jolo uju di SMP di Siantar marsiajar Surat BataK. Alana tung mansai torop do na umboto jala na mangantusi Surat Batak, boha molo ta masa sada perlombaan mengarang dengan Tulisan Batak, dengan thema sentral : Habatahon ?

  35. rotyyu berkata:

    Taringot tu komentar ni Tulang (manjou Tulang ma au ate), di http://rotyyu.wordpress.com/2008/08/09/hari-dan-bulan-dalam-budaya-batak/#comment-161
    dang sarupa hape kalender ni halak Batak tu kalender Masehi ate?? Molo boi attong tulis hamuna ma songondia do mangetong asa niboto tanggal piga do sadari on di kalender ni Batak i??
    Songoni majo sian au, mauliate godang.

    Horas ma di hita sude!!

    *** Denggan bere🙂 Si Lidya Hutagaol pe mangido do asa manjou tulang, ujungna disepakati manjou amangboru😀
    Molo dung huperbaiki update kalender i boi ma muse sude maretong sandiri.
    Najolo sai dituding do molo ‘menghitung hari’ versi batak i sesat. Padahal bukti local genius ni angka ompunta do i menurut pandapothu.

  36. Drs Adin S.Rumahorbo, MSi berkata:

    Media budaya Batak pantas dikembangkan karena dengan informasi lebih luas dan mendalam tentang budaya Batak maka diharapkan generasi muda Batak khususnya yang lahir dan dibesarkan ditano parserahan akan bisa lebih memahami dan kalau mungkin belajar serta menerapkan perilaku hidup sehari hari dengan norma yang hidup dalam budaya Batak. Bravo bangso Batak semoga makin bertumbuh, berkembang dan memiliki semangat kemandirian yang tinggi.
    Horas tondi madingin, Pir tondi matogu !!!

    *** Denggan ma i tutu

  37. Setiajaya Rassidy berkata:

    UNDANGAN
    Tgl. 26 – 27 Agustus 2008
    di SABUGA ITB, Jl. Tamansari, Bandung
    Tema : Mengembangkan Kekayaan Kandungan Astronomi Kuno dalam Budaya Indonesia dan Pengaruhnya pada Masyarakat

    Panitia Pelaksana

    081572838111
    081220029000

  38. B.Parningotan berkata:

    Lae Nick dan lae rotyyo,

    setahu saya ada 13 bulan dalam setahun dalam kalender batak, dan ada juga waktu2 dalam bahasa batak: dan juga ada astrologi di batak:
    Setiap jam ada namanyadalam 24 jam sehar seperti ini: 1 a.m. = haroro ni panangko, 2 a.m. = martahuak mirik, 3 a.m. = martahuak manuk pasadaon, 4 a.m. = bola-bola ijuk, 5 a.m. = torang ari, 6 a.m. = bincar mataniari, 7 a.m. = manyogot, 8 a.m. = tarbakta, 9 a.m. = tarbakta raja, 10 a.m. = sagang, paragakkon mangan, 11 a.m. = humara hos, 12 = hos, 1 p.m. = guling, 2 p.m. = guling dao, 3 p.m. = tolu gala, 4 p.m. = dua gala, 5 p.m. = andos potang, 6 p.m. = bot, bonom mataniari, 7 p.m. = samon, 8 p.m. = hatiha mangan, 9 p.m. = tungkap hudon, 10 p.m. = sampe modom, 11 p.m. = sampe sinok modom, 12 p.m. = tonga borngin.

    Bataks zodiacs adalah:
    Mesa = Gemini, Marsoba = Taurus, Nituna = Aries, Harahata = Cancer, Singa = Leo, Hania = Virgo, Tola = Libra, Mortiha = Scorpio, Dano = Sagitarius, Morhara = Capricornus, Morhumba = Aquarius, and Mena = Pisces

  39. Horas dihita sude!,
    Mata angin adong do tong ima:
    Purba, Anggoni, Dangsina. Nariti, Pastina, Nabadia, Utara, Irisanna, jotjot huendehon hami ditingki SR Manang SD. (mungkin adong sala huruf otik, ai parningotan nama binaen ditingki mangalehon komen on), Maju torus lae!.

  40. B.Parningotan berkata:

    perbedaan ni hata Batak dohot hata Jawa,

    molo di hata Jawa holan dua macam do hata i, hata ningrat dohot hata rakyat jelata,
    molo di hata batak marmassam do hata i, ima:
    a. hata na somal manang hata sehari-hari
    b. hata andung
    c. hata datu termasuk ma i hata tabas, hata pangraksaon (pinangkeon di tonggo-tonggo), hata sibaso na tarsurat di angka buku pustaha
    d. hata partodung manang hata parkapur
    e. hata teas ( di tingki martugaran)
    f. hata na uli, hata na denggan
    g. hata bura
    h. hata pasu-pasu
    i. hata parsinambul

    kesimpulan, um lengkap do hatanta, hata Batak i. i.

  41. S. Simanjorang berkata:

    Mauliate jumolo hupasahat hu pengasuh milis “Ari Batak”
    sungkun-sungkun :
    aha do angka lapatan ni “goar ni ari batak i?” isarana : artia sahat hu Ringkar, Bulan : “Sipaha Sada” sahat hu “Hurung”.
    ninna rohangku ndang asal na ibaen manang na asal ipandok angka Ompunta sijolo-jolu tubui ate, adong be do ra lapatanni i, asa unang asal na mandokhon hita naeng ma nian botoon lapatanna.
    mauliate……. Horas

  42. Betty Siahaan berkata:

    Horas! . Jadi biarlah kalender batak itu kita pelajari sebagai warisan budaya yang bernilai tinggi yang dituliskan oleh para Ompung kita jaman dahulu yang membuktikan bahwa orang batak itu adalah keturunan orang pintar dan berbudaya tinggi. Mari kita lestarikan budaya batak.
    Ps: dimana bisa didapatkan penanggalan batak dan buku belajar aksara batak? Tolong saya dikabari, Terima kasih.
    Bangga do ahu tu kalender dohot tu surat ni batak.
    Sebagai halak Kristen, ra dang porlu hita maniti ari na denggan sian kalender, alana sude ari na tinompa ni Debata i, ari na denggan do i. Molo naeng mangido ari na denggan na spesial, ro ma tu Tuhanta Jesus, martangiang, jala pangido ma asa dipasu-pasu Tuhan ari na ta rencanahon i.
    Hita parsiajari kalender batak i sebagai warisan budaya na mansai arga na naung disurathon angka Ompunta sijolojolo tubu na patuduhon ia bangso batak ima halak na pistar jala na maradat.
    Rap melestarihon ma hita tu budaya batak na arga i.
    Mauliate.
    Ps: Di angka dongan na mamboto, didia do boi nidapot kalender batak dohot bukku parsiajaron surat ni batak?

  43. Horass!!!!!
    Di hamu sude akka ale-ale,hula-hula,dongan tubu,iboto.
    Di hamu sude akka dongan naposo, boha molo tabahen pesta naposo ni halak batak na adong di luat pulo jawa on,ima nalao mempererat kekeluargaan ni halak batak.Manang Seminar tentang budaya ni batak untuk lebih memperdalam pengetahuaanta tentang adat batak.Asa boi lam talestarihon budaya batak on, alanan massai arga do budayattaon.

    Horas….

  44. mo nanya nih..
    1. boleh gak kalender ini dicetak untuk pemakaian internal punguan marga ??
    2. apa dasarnya atau perhitungan awalnya dari mana menyebut 26 (27?) Februari 2009 sebagai tahun baru batak ?

    horas ma

    http://rapmengkel.com
    surabaya

    ***
    1. Boi do lae
    2. kalender ini terus diikuti, “artia mula ni ari, sipahasada mula ni bulan”

  45. Terus terang peng-konversian penanggalan Julian/Gregorian ke Ari Batak baru kali ini saya berkeinginan untuk menelusurinya walaupun semasa kecil sudah pernah terlihat diterbitkan. Menegaskan pertanyaan no.2 dari Sdr. sihomb, mohon penjelasan lebih rinci pada tahun berapa Artia/Sipahasada awalnya dikonversikan, dan bagaimana cerita penentuannya?

  46. tanobatak berkata:

    Maridup.
    Tentang awal dilakukan konversi ini saya sendiri tidak tau. Tapi penanggalan ini dan penggunaannya saya ambil dari pengguna yang tidak pernah putus melakukan penghitungan. Bapak saya dulu sangat paham tentang ini, tapi ketika saya muda, beliau meninggal tanpa sempat mendapatkan pembelajaran. Saat mudaku, kurang tertarik mengenai kebudayaan batak, walau banyak kudengar dan kuingat, tapi minus soal penanggalan ini. Bila saya saat ini tidak dapat memperoleh semua, adalah merupakan hukuman bagi pribadiku, disaat mana ada guru yang handal tidak pernah berguru. Penanggalan ini adalah berdasarkan catatan beliau. Ada seorang tua kutanya tentang penetapan bulan dan hari. Dia menjawab acuan yang termudah dari sipaha tolu panen raya dan bulan Li saat guntur ramai dilangit. Tapi saat ini sudah kacau, musim dan masa tanam tidak lagi beraturan. Mereka memberi jawaban lain dengan rajin melakukan pengamatan pada bulan dan bintang. Ini tidak pernah kupraktekkan karena setiap malam terang benderang. Tidak ada lagi niat memandang ke langit pada malam hari melihat posisi bintang dan bulan. Yang jelas pada penanggalan itu, hari Tula adalah bulan penuh, diawali pada samisara purasa bulan udah bulat. Tula adalah puncak pancaran cahaya bulan. Semasa anak ada lagu berkata “poltak bulan tula mansai torang” saat itu hari pun Tula.
    Pertanyaan anda dan lae Sihomb menjadi pemicu bagi saya untuk melakukan penelusuran lanjut agar lebih detail.
    Tapi terus terang, saya tidak pernah berencana menelusirunya karena kurang dasar ilmu astronomi dan perbintangan.

  47. B.Parningotan berkata:

    @ojanggut
    @Urat Sinaga

    Taringot tu bulan Lamadu di parhalan sibagading, na sinurat ni ompunta Guru Patik Tampubolon di buku Pustaha tumbaga Holing P. 277
    Bulan Lamadu, dapoton do i sahali opat ton di holangholang ni bulan hurung dohot bulan sipaha sada.
    Parbinotoanna: Didok dung lisop bulan hurung 30 ari ndang pintor poltak sipariama di habinsaran, jala paima muse 30 ari ndang haidaan dope, disima lamadu, bulan tambatamba i.
    Didok, tarhurung panggorda tu batala jonggi tu lung na bagas, asa dung salpu pe lamadu i asa poltak bintang sipariama paboahon bulan i sipaha sada.
    Tandatanda ni bulan lamadu: didok maningkot etek sanggar di bona ni sanggar, dungi muse molo disuan gadong disi andoron, ndang marparbue, songon i muse molo disuan eme boroon, ndang olo tubu, muse didok ndang manghuling disi anduhur tabu, mopop doi songon na jugujuguon manang na oto.

  48. B.Parningotan berkata:

    Parsiajaran ari Batak
    Sinurat sian Pustaha Tumbaga Holing, Buku IV p. 277-279
    Ia di parbinotoan Barat, asing do sian parbinotoan Timur (Batak) taringot tu panjujuran ni Bulan dohot taon . Di Barat manang Eropa, 365 ari do sataon, alai di Timur (Batak) 355 ari do sataon jadi tarida disi 10 ari marsalisi tamba taon ni Barat sian taonni Timur (Batak).
    Di Bulan batak gumodang do panjujuran ni bulan di bagasan 30 ari, holan ni bulan pisik ma didok 29 ari ndang marrikkar, jala manjujur sian poltak ni bulan do Artia manang ari sadana. Ala Bulan i do na jinujurdohot na binulang, sian poltakna sahat tu matena tiap-tiap bulan. Alai ianggo di Barat, bulan ni halak Eropa, ndang mangihuthon parpoltakni bulan i dijujur nasida ari sadana, sipata diparsitongaan ni bulan do ari sadana, dimate ni bulan , bulan purnama, jala 31 dohot 30 do lupak ni pustaha almanakna. Asa leak do asing panjujuran ni bulan dohot taon tu halak Eropa, hurang di hita tamba di nasida. Alai, atik pe i, ala nungga umum oanjujuran Barat i di Dunia Internasional ba i nama na tigor, ihutihuthononton nama i.
    Di panjujuran Barat taon kalender, sahali do sataon dihailiangi tanoon mata ni ari, sian buhu tu buhu 365 ari, jadi si 365 ari ma dibagi 12 bulan, lomona ma disi manang pigapiga ari bahenonna sabulan songon na di Almanak i, ai molo sai tongkanghononton parpoltak ni bulan na diginjang i, jogal ni roha nama i, ai di lehon do ujian buhu tu buhu sataon ima 365 ari jala sintong do i. Saonari tuluk hita muse tu na di hita parbinotoan Batak.

    Tulluktulluk:
    Nungga taida parsalisian di ujian manang tulluktulluk na di ginjang i 10 ari ganupganup taon ingkon tambaan do taonta asa dos tu kalender International, jadi asa dos manang pajumpang dohot taon kalender, ingkon pakeonta ma tulluktulluk songon on:
    Adong di muse tulluktulluk marhite sian buhu ni parningotan “Taon Martamba” sahali 4 taon martamba 1 ari (366). Jadi molo di bagasan 3 taon i ma 3X363 ima jadi 1095 ari, manang dipaopathon jadi 1096 ari dohot taon martamba.
    Jadi 3 taon di hita Batak ima 3X355 ari ima jadi 1065 ari, tamba bulan Lamadu 30 ari, ima jadi 1095 ari di taon paopathon,. Asa di taon paopathon ma Lamadu i andorang so Taon Martamba di Almanak. Asa ganup diuji dohot ditulluk tu parningotan ni taon martamba ari 1 Januari topat ma disi Artia(Suma di bulan Sipahasia panjujuran Batak, asa dipudi ni “taon martamba” i ma bulan Lamadu i di ujung ni bulan Hurung holangholang tu bulan sipahasada, ima hirahira bulan April.
    Asa di Artia (Suma) bulan Sipahasia ma jolo buhu taon bahenonta asa dos tu ari 1 Januari di taon martamba. Ingoton ma dibagasan sahali 4 taon do taon martamba 1 ari, jala sahali 4 taon do muse martamba Bulan Lamadu 30 ari. Molo songon i dibahen tulluktullukna ipe asa dos panjujuran ni Barat dohot Timur sahali dibagasan 4 taon.
    Taringot tu jujuran ni bulan dohot ari dos do panjujuranta dohot China dohot Hindu mangihuthon parpoltak ni Bulan do ari asadana (Artia) mangihuthon parmatena ari 29 manang 30, ima hurung dohot Rikkar di hita Batak, ala martamba manang marLamadu do huroha bulan di Nasida sahali 4 taon. Tarida do i di ganupganup Taon Baru China, hira so manalpui do sian Bulan Februari, ia so di bonana ba di tongantongana manang di ujung na, sai tar dibagasan bulan Februari do taon baru nasida.
    Alai ianggo buhu ni taon manang ari Raya di halak Arab dohot Jawa, tung rarat do songon api di ri, sipata di bulan Desember do ari raya sahat tu bulan juni manang bulan na asing, jadi ndang martamba manang marlamadu huroha bulan di panjujuran nasida “ Asa masiboan laguna ma masiboan pordana, sude angka Bangso masiboan sejarahna.
    Panjujuran na tingkos
    1. Di 1 Januari “taon martamba” taon kalender ima Artia (Suma), Sipahasia moru taonta 10 ari
    2. Di 1 Januari taon biasa taon kalender moru taonta 10 ari
    3. Di 1 Januari taon biasa taon kalender moru taonta 10 ar1 jadi 1 bulan 30 ari.
    4. Dibagasan taon paopathon dio hita, disima Lamadu si 30 ari i tamba. Ingananna ima sangga di bulan April.
    Asa marhite sian i torang saonari antusan, dibagasan 3 taon, taon kalender, i ma 3X12 bulan = 36 bulan. Dihita Batak 3 taon, ima 36+1bulan (lamadu)= 37 bulan. Asa ingkon adongma ditaon paopathon sian panjujuran na binaheni , asa pajumpang tingkos sada buhu ni taon artia (Suma) manang ari 1 bulan Sipahasia di ari 1 Januari “Taon Martamba”. Songon i ma panjujuran i mulakmulak tiap sahali opat taon.
    Siiongoton.
    Ala nungga adong bukti songon hatorangan na tarsurat di ginjangi; asa parningotan ma sisahali opat taon “Taon Martamba”, disima panjujuran na tingkos, manang di 1 Januari i ma ingkon pajumpang Artia (Suma) bulan Sipahasia di hita Batak. Dungi muse di ganup 1 Januari taon biasa, ndang hea pajumpang disi Artia (Suma), holan di “ Taon Martamba” i do.
    Jadi asa tung sah tu rohanta pareksa hita ma angka “Taon Martamba”, ima di taon 1940, 1944, 1948, 1952 naung salpui dohot ditaon 1956, 1960, 1964 on di “Taon Martamba” ingkon pas do disi Artia(Suma) bulan Sipahasia mulakulak.
    Ba na hurang dohot na lobi, marsipaingotan ma hita……………Horas…..Guru Patik Tampubolon.

    Komentar.
    Ketergantungan do molo ngolu di jaman modern on, ketergantungan tu Kalender (Almanak), ketergantungan tu kendaraan, listrik, kompas dna. Najolo margantung tu pancaindra na be do ganop jolma. Molo ndang adong kalender lilu ma hita ndang botoan be ari aha nuaeng on manang tanggal piga, andigan boi hita manuan, andigan ro musim panas, manang musim hujan. Molo so adong kompas ndang botoon be tu dia mata angin, purba, anggoni, dangsina, irisanna dna. Molo ndang adong mobile phone ndang diboto be tingki ai arloji pe nungga jotjot diambolongkon.
    Najolo tingki na so adong dope percetakan manang kompas manang arloji. Digunahon angka jolma ma pancaindranabe. ai silehonlehon ni ompunta debata mulajadi i do i.
    jadi ganop jolma ingkon boi do manjuju ari manang tingki manang mata angin dna. Molo berengonta aribatak di ginjang, songon i ma umbahen boi halak batak najolo manjuju ari mambahen nasa siulaon.
    Ndang penting tu nasida taon saidia nuaeng on, (sesudah masehi manang sebelum Masehi), umpenting do di nasida ari na uli manang na buruk, andigan boi manuan, andigan ro udan dna. Jadi di kepentingan sisongon i umura do pangkeon caranta sian metoda ni halak Eropa. Ai molo naeng manjuju ari manang tingki manang mataangin, ba haruar ma tu jabu, bereng ma tu langit manang tu tano, tu hambirang , tu siamun , Tangihon ma angka soara na adong, soara ni sese manang anduhur manang aha pe, jadi tarjuju ma ariari i, jadi tarboto do na denggan manang na ingkon siulaon di tingki i. ndang porlu be angka kalender manang arloji. jadi molo binereng disi aha do lapatanni ari na denggan dohot ari na buruk ditingki i, ra molo menurut pendapatku do, alana umumna petani do angka halak na jolo, jadi ari denggan manang ari buruk ingkon berhubungan do i tu angka tingki mangula siulaon, manuan, dna.
    Jadi boasa ma bulan April do Sipahasada on, gabe sungkun2 do i tu hamu angka pardihuta sian ahu panurat on. Aha do na umum bahenon ni halak batak di huta bulan April i, molo parbinotonaku sian singkola dasar bulan April ima mula ni pergantian musim di Indonesia. ai i do tingki ni angka halak manuan dihitaan?
    Nuang nungga adong kalender, gabe sungkun2 do porlu do si songon i nuaeng. Adong do masa ndang adong dihita kalender, kompas, jam tangan manang mobile phone, manang tinggal di huta na dao hita. mago ma hita, lilu jala ndang adong disi sisungkunon, dison ma hita mulak tu pancaindranta holan i do na adong di hita dimulana.
    Asa boi diperkembanghon ilmu pengetahuan on lebih mendalam ingkon botoon do dasar pemikiranna.
    botima.

  49. Buat saudaraku semua.

    Kalau ada yang punya kalender tahun 2009 dalam aksara batak minta tolong dikirim dong ke email aku.

    Tq

  50. Andy SInabariba berkata:

    Kalender Batak Memang Oke Bangat….
    Sayang Banyak Orang batak yang tidak Mengenal dan menguasai Aksara Batak

  51. dogom harahap berkata:

    mohon disebutkan nama-nama begu dalam agama Batak? dan mohon dijelaskan tugas, fungsi, dan lain-lain dari setiap begu tersebut. Contoh nama begu yang sering disebut ibu saya adalah Begu Rangkeso kerjanya mencuri suha ni eme. Misalnya kita taksir kasar sawah kita dapat menghasilkan 100 kaleng tapi begitu di ukur ternyata hanya 60 kaleng. Disini berarti sebagian telah dicuri oleh Rangkeso. Tangkalnya supaya tidak bisa dicuri Rangkeso adalah begitu selesai dirontokkan langsung dipuncak gundukan padi itu dintancapkan batang padi yang sudah dipilin. Ibu saya masih mempraktekkonnya sampai sekarang.

  52. Adventus Siagian berkata:

    Kalau ada saudara/i yang mempunyai kalender thn 2009 dengan aksara batak tolong dikirim ke alamat email ku, agar kami di PAPUA propinsi terpencil tidak ketinggalan

  53. Roedy Boetar berkata:

    Molo boi dibahen hamu ari Batak di taon 2009 on asa lengkap, ala dang dapot hami kalender Habathon na lengkap sian hamu…asa boi di tempelhon di jabunta
    Botima

  54. Raol Sagala berkata:

    horas lae,bangat doh kaleder ta jolo minta tolong bahen jo kaleder batak san Hp.MAUILATE

  55. B.Parningotan berkata:

    apala mura do manjuju ari ni kalender batak. ndang pola adong di hita kalender i. parjolo ingkon botoon muna ditanggal piga bulan tula di bulan April on ( bulan tula = bulan mate, ndang tarbereng anggo bulan di borngin di i), molo di taon 2009 on tar hira di mula ni bulan April do i, tar hira tanggal 2 (nungga lupa ahu disi). Jadi ima Artia sipaha sada. Jadi molo tarbereng muse bulan tula i ta boto do i nungga ro sipaha dua dst.
    Boi do etongon tanggal piga nuaeng, etong ma nungnga sadia ari sian bulan tula on sadarion.
    Ai tolu pulu ari do ganop angka bulan di kalender Batak.

  56. gembira sidauruk berkata:

    hurang takkas dope huboto penjelasanna bah,, jadi minta tolong asa dipatorang ari2 nibataki ate andigan ari nadenggan manang naso denggan…
    napaduahon tarombo nimarga sidauruk jo ate..
    mauliate

  57. donasa hahotan pardede berkata:

    horas,
    ahu hea manjaha situs… tentang surat batak dalam versi disc didia do adong cd nai..molo adong paboa jo tu ahu
    horas
    mauliate

  58. B.Parningotan berkata:

    @donasa hahotan pardede
    Font batak dalam versi Disc, lehon hamu jolo e-mail muna i asa kirimonhononhon font surat batak na boi painangke di komputer muna i.
    Horas, B.Parningotan

  59. B.Parningotan berkata:

    @gembira sidauruk

    apa bila kita akan melihat hari baik dan hari buruk pada kalender batak (parhalaan) hendaklah diperhatikan tanda2 haha sihorlu (tanda x=o) maupun haboritan (tanda ung). tanda2 tersebut terdapat dalam dua ruang atau kotak yang dilintasi ekor hala baik kena dorong hari2 yang tiga puluh dan jangkauan bulan duabelas. Pada hari2 itu dilarang mengadakan upacara pesta,

    Pada hari2 yang berisi tanda-tanda maupun kibasan ekor hala tersebut.

    Horas

  60. Tolong Danau Toba jangan di kotori…
    Keramba” supaya d buank…
    biar keindahan Danau Toba semakin indah dan menarik
    Khususnya bagi wisatawan” asing maupun domestik.
    Dan masukan untuk pemerinth kabupaten samosir
    sUpaya:-kebudayaan-kebudayaan asli Toba di aktifkan kembali misalnya:”Marjalekat, Marsukil, Marsiteka, Manortor, Marmosak, dohot aka na asing muse.
    Tanda Rabun (SI BABIAT 2)

  61. merry sinambela berkata:

    kalender buat tahun depan ada gak ya amang..!!

    mau donk ku pesan amang….mauliate amang!!

  62. tanobatak berkata:

    Pernah kubuat kalender 2009 draft untuk cetak. Sudah kukurim sama lae Robert Manurung. Rupanya tidak ada yang minat atau kurang publkasi. Sehingga saya putuskan untuk tahun 2010 tidak buat lagi. Tidak banyak yang minta, terbukti pada kplom ini hanya ito yang minta hehehehe…

  63. KARLES SIMBOLON berkata:

    Horas m lae ba. Mauliate madi Lae namambahen /manag manungguli di ari-ari Batak. Alai adong nahurang, ikkon patorangon ni Lae do Ari ni Batak Na Denggan Si pakkeon laho mangula SADA SIULAON.Manang istilana (MANITI ARI/MAJUJUR ARI)

  64. KARLES SIMBOLON berkata:

    Molo kengkap do ARI dohot BULAN ni halak BATAK , boasa dang terbit manang beredar KALENDER batak per Tahun. tolong di harikkotton Laeniba ,.,.,

  65. margaretha sibarani berkata:

    Horas…Madihita saluhutna
    songon dia do cara mamilangi hari baik molo pake kalender batak, songon halak jawa adong do ninna cara mamilangina
    dohot ahado artini angka terjemahan ni bahasai. botima

  66. syalom,,,,,
    bagaimana caranya,untuk mengantifasi kebersihan disekitar danau toba?karenaDanau toba salah satu sumber kehidupan anak-anak masa yang akan datang.
    dimana kami bisa dapat kalender batak tulang?

  67. HUMALA SIMANJUNTAK berkata:

    satu lagi kehebatan budaya kita disamping : bahasa ,tulisan ,dalihannatolu ,ulos batak, gondang /musik lagu O Tano Batak,,Bendera Sisingamangaraja, Gorga /seni ukir, kalender, nama2 bintang dulu sebelum kemerdekaan kita disebut Bangso Batak .Setelah merdeka turun menjadi suku ,Kata orang holan dua Bangso ,Bangso Batak dht Bangso Israel asng ni i “HALAK” nama sude.

  68. HUMALA SIMANJUNTAK berkata:

    molo menerbitkan kalender halak hita asa dibahen ma nian angka goar ni ari i dohot goar ni bulan ate Naipospos ! hebat do langkam ba horas laengku .

  69. HUMALA SIMANJUNTAK berkata:

    oleh karena itu banggalah sebagai orang Batak tidak ada duanya diseantero dunia lihat upacara Perkawinan :cara adat cara agama dan cara Negara pratua hata marhusip martonggo raja/ /marria raja ,pesta marunjuk ,matumpol Pamasumasuon ,catatan cipil hebat acara2 perkawinan bagi orang BAtak cara adat cara agama cara Negara. luar biasa…

  70. krabil hutauruk, pasahathon selamat tu hamu saluhutna pecinta cerita Batak, hami sandiri mansai tertarik do tu cerita ni akka na jalo. termasuk do taringot Ari, bulan dohot akka naasing habatahon.
    Mauliate do di penjelasan muna taringot tu ari dohot bulan batak , alai boi do ra hubaen di Goar – Begu ni Begu manurut halak batak, anggiat ma dang salah tarsongon onma na huboto :
    1. Begu Jau
    2. Begu Toba
    3. Begu Nunurnur
    4. Gegu Antuk
    5. Begu siharhar
    6. Begu sumalin
    7. Begu herut
    Pengertian ni begu manurut halak batak, ima Roh ni halak naung mate gabe begu, sedang begu ni nenek moyang ni halak batak dijou dohot goar ” SUMANGOT ” Jala adong do na gabe ” SOMBAON ” ( di sembah ) jala onma na paling timbo sian sude begu na ikkon di somba.
    Jadi tung songon onpe jempek na . Pos rohangku na mamboan arti do on tu hita na mansai arga carita ni habatahon. Horas

  71. Polmar Lumban Gaol berkata:

    horas ma di Dahahang…molo boi nian aman,,, tuturi dahahang ma jo laho marsiajar ari batak..i..manang paboa dahahang ma jolo ise do si sukkunon laho marsiaajar ari batak i…mauliate.

  72. tanobatak berkata:

    Horas ampara Polmar
    Dang huboto ise sungkunonmu ari batak i. Alai molo ro ho tujabunta adong do kalender batak disi ganup taon. Sugari godang permintaan boi do cetakon partai besar songon contoh na adong diginjang i ma baenon.

    Molo buku Tumbaga Holing sinurat ni Raja Patik Tampubolon dang adong diau, mungkin lae B. Parningotan boi paboahon didia dapot buku i.

  73. B.Parningotan berkata:

    @Polmar Lumban Gaol,
    Horas lae, taringot tu buku Tumbaga Holing na pinatomu tomu ni raja patik Tampubolon i, mansai mura do i dapothononmuna di Pasar Senen Jakarta. Ai sian i do dapotanni laenta Rajagukguk na kirimonhonna tu Mebourne.

  74. Bonar Siahaan berkata:

    Nunga adong kalender taon 2010 nahinaruarhon ni TONA TOBA NATURE, molo porlu diangha dongan dipaboama tu amanta Monang Naipospos ( nampuna blog on).

  75. Polmar Lumban Gaol berkata:

    Molo adong dope kalender 2010 ni Tona Toba Na Ture..asa di bahen ma informasina tu email hu ate amang…alana porlu jo adaong di au kalender i…mauliate

  76. Ein Heart Sinaga berkata:

    Horas di hita sude !!!!!!!!
    aha do arti ni akka
    ari batak imuali tgl 1 sampaimtgal 30

    mauliate

  77. Hot Asu Simamora berkata:

    On do pe huboto na adong taon baru ni Batak. On ma hahurangan niba sebagai halak Batak.

  78. Hot Asi Simamora berkata:

    On do pe binoto na adong taon baru ni Batak. On ma kekurangan niba sebagai halak Batak.
    Mauliate ma di hamu naung mangalehon gogona lao manamba parbinotoan niba sebagai halak Batak.

  79. Taruli Siboro berkata:

    oi sude dongan sahuta
    aha ma nuaeng kabar?masihol do iba puang aning pajuppang tu dongan2 sahuta
    molo boi nian pajuppang tu akka dongan tikki dakdanak iba
    masihol do iba
    molo adong manadda au,hubungi au ate dongan
    081386353903
    par soban do au

  80. RIKSON SIMBOLON berkata:

    HORAS DIHITA SALUHUTNA…
    BOHA CARANA MANDAPOTHON KALENDER BATAK I.
    MAULIATE..

  81. Aspan Tampubolon berkata:

    Ala ondope binoto adong taon baru Batak jadi inna roha tolong di kirim kalender taon 2010

  82. Mauliate ma di hamu admin. Molo Boi dikembangkon Kalender BATAK , alana marguna hian doi sebagai JATIDIRI ni HALAK BATAK. Hupaima Baritana. Molo adong kalender Batak 2010 asa dikirim tu Emailhu. Mauliate

  83. Tumpal lumban gaol berkata:

    Terima kasih untuk seluruh orang batak yang masih mempertahankan budaya dan kalau bisa semua komunitas batak turut serta berpartisipasi menjaga budaya yang sangat mahal harganya. Mari kita melihat sejarah perjuangan Raja -Raja Batak yang tangguh dan kokoh. Jadilah Bangso Batak yang besar bangso yang pemimpin. Amin……..

  84. boi ma.. mantap.. sukses ma torus. manang na didia pe hita, ulang lupa tu hutatta, asa ulang lupa tu sejarah ni bangsotta. alana didiok umpasa.. bangsa yang besar adalah bangsa yang menghargai sejarahnya. maulite.

  85. S.Freddy Tampubolon Barimbing berkata:

    Horas ma di hita sude…
    Salam kenal di hita saluhutna…sai anggiatma Tano Batak lam berkembang jala hita na di pangarantoan rap marsiurupan dohot marsa ni roha.

    Salam,
    S.Freddy Tampubolon Barimbing
    HP:081371880877

  86. Monang Sidabalok, SH, MH berkata:

    nunga leleng huboto molo ari batak, luar kepala do iba, hehehe, sian natoras hu, alai zaman saunarion godang do akka halak batak dang porsea songonon, alani hagarejaonna

  87. B.Parningotan berkata:

    Horas, On dope huboto sada halak hita namamboto ari batak di luar kepala, ingkon marsiajar iba, aha do prinsip paretonganna asa boi mangingot ari Batak diluar kepala

  88. Monang Sidabalok, SH, MH berkata:

    b.parningotan@ ikkon luar kepala ari batak on lae, parjolo ikkon diatusi lae aha artina ari batak on sian aditia sahat tu ringkar, boi binoto ari aha na denggan mangulahon rencana-rencana ulaon nadenggan, asa marparbue jala dang mamboan sial dingoluni lae “Molo naeng Mangalaka ikkon marpanaili tu pudi”, jadi unang holan hata ikkon di praktekon lae di ngoluni lae, molo boi nyan unang holan ari batak, aha pe nadiwarishon Opu ta Sijolo-jolo tubu adat ni batak nadenggan ikkon ta jaga nangpe ta ulahon “aha na dipunukani Oputa Sijolo-jolo tubu ikon di ihuton naparpudi”, butima, mauliate

  89. Horas inna hamu….

    Boti do amang, boi do mangido kalender 2011 hami? alana matcai bagak do hubereng desain muna i bah. molo boi kirim hamu majo tu email nami, asa boi di download. Horas sian hami Siborongborong Community

  90. bima jhon roy pangaribuan berkata:

    gabe jala horas ma hita saluhut …ganup mai bangso batak ……………… ta pasada ma rohatta ganup na laho manjaga jala paturehon sude angka na adong i ………….

  91. Horas ….. ! ma di hamu pengasuh “PARTUKKOAN” nungnga denggan di desain hamu kalender ni halak hita Batak i, pangidoan unang tanggung bahen hamu ma tiap taon sisingoni asa adong paihut-ihuton ni angka generasi na umposo alana dang taboto atik na merdeka do haduan (100-300 tahun mendatang) halak Batak. Namangihut porlu pabotohononku tu hita angka na mangkaringkothon ugasan/budaya Batak ima : bahwa au sandiri nungnga humulai manurathon aksara Batak na boi gabe pajangan/hiasan dht tema na marragam…! molo adong na sihol rohana boi do di kontak melalui parta.timbo@gmail.com

    Mauliate……….Horas

  92. Parada Siahaan berkata:

    Horas Ma dihita saluhutna…

    Ba Mauliate godang di hamu parorot ni forum on…
    molo boi nian,, tampilhon hamu jo informasi mengenai
    Dalihan Na Tolu.. sian sudut pandang ni pardalanan ni sejarah ni opputta na jolo..Boasa gabe adong panuturan ni nilai budaya batak i..

    Maulite godang di hamu, lae, ito, nantulang, tulang, amangboru, namboru, ompung…
    SUDE HORAS MA DI HITA…….

  93. horas amang…hami sian BatakPedia sedang mambaen aplikasi kalender batak…Alai ndang diboto hami songon dia penghitunganna…
    Masalah na parjolo, sian akka sumber na dijaha hami ndang adong dikenal tahun batak..

    Boi do lehonon ni amang penjelasan penghitunganna?

    Mauliate,

    http://batakpedia.org

  94. Sahat berkata:

    Molo boi asa dibahen ma, isian na naeng memesan kalender Batak untuk taon depan, asa boi dicetak sesuai godang ni pesanan.
    Mauliate

  95. Rudianto Lumbantobing berkata:

    Mauliate ma di napatupahon inganan on. alai manukkun ma jolo au. Molo saminggu, dua minggu, tolu minggu dohot opat minggu, aha do tahe bahasa Batak ni. Horas ma

  96. Binsar Parningotan berkata:

    Adanya bulan Lamadu di kalender Batak menyelaraskan jumlah hari kalender Batak dengan Kalender Masehi sehingga setiap 4 tahun kalender tersebut menjadi selaras kembali. Seperti kalender Masehi setiap empat tahun bulan Februari menyadi 29 hari daripada 28 hari untuk menyelaraskan seperti keadaan semula. Oleh keselarasan tersebut maka selayaknyalah bila tahun Batak selaras dengan tahun masehi, kalau ditanya tahun berapa sekarang menurut penanggalan Batak…… ya tahun ….2013……
    HORAS

  97. krisman berkata:

    Kalender Batak seharusnya tetap disosialisasikan di lingkungan sekolah dan dinas Pariwisata dll badan-badan pemerintahan pada kawasan toba(di tanah batak) kususnya. itu adalah harta pusaka dari nenek moyang SUKU BATAK jadi mulai dari Kab Samosir,Toba Samosir .Hub Hasuddutan,Tapanuli Dairi dll daerah yang dominan suku bangsa batak di wajibkan memiliki kalender ini apalagi di museum daerah dan museum nasional horassss………merdeka………salam damai !

  98. Para sejarawan Orang Batak diharapkan dengan sangat agar dapat melengkapi tahun tahun tarikh Batak. Dan paling penting; “Siapa sesungguhnya Si Raja Batak yang didefinisikan sebagai sosok figur individu oleh Waldemar M. Hutagalung ? Karena menurut pengamatan saya, dari Si Raja Batak hingga sekarang ini jenjang generasi generasi Suku-bangsa Batak paling banyak sekitar 40 generasi. Mari kita perkirakan bahwa setiap generasi dimaksud sekitar kurang lebih 35 tahun, berarti keberadaan Suku-bangsa Batak di bumi nusantara (Tano Batak) ini masih sekitar 1400 tahun ?
    Menurut hemat penulis, penafsiran ini masih mengganjal hati bagi setiap Orang Batak yang ingin sekali mengetahui umur atau usia Suku-bangsa Batak. Hal ini lebih diutamakan dimana cerita cerita “Bandar Barus” dengan kaput barusnya (camfer) dan kemenyannya (haminjon – Batak – red) pada masa-masa raja raja Mesir Kuno sebagai bagian dari ramuan ramuan pengawet mayat dan bahan-bahan alat kecantikan.
    Sementara penulis sejarah dan kesilsilahan (TAROMBO YANG DIDEFINISIKAN SEBAGAI TARINGOT OMPU BONA) ditulis oleh Van Dijk (seorang controleur) dan Dr. J. Werneck (seorang pendeta) dalam bukunya : “TOBATAKS WORTERBOEK” (1903) dan kemudian Waldemar M. Hutagalung menulis buka sejenis bernama : “PUSTAHA BATAK” yang mana Si Raja Batak didefinisikan sebagai sosok figur individu. Selain data dan sumber cerita dari isi buku tersebut kurang lengkap diketahui, juga banyak cara pnyususnan marga marga yang tidak sesuai.
    Sementara penulisan sejarah tersebut sangat penting bagi Kolonial Hindia Belanda untuk dan demi kepentingan penjajahan sehingga Govenrement Hindia Belanda harus merangkul para missionaris untuk bekerja-sama yang juga demi dan untuk kepentingan hegemoni penjajahan pada masa itu. Bagi siapa saja missionaris, terutama oleh evangelis atau missionaris berkebangsaan diluar bagsa Belanda, bila tidak mau menuruti kehendak Kolonial Hindia Belanda, akan diusir atau dipersulit dalam melaksanakan missinya. Hal ini terlihat terbunuhnya evangelis bangsa Amerika; Liman dan Munson (1834) di Lobu Pining, Taput sekarang.
    Jadi, dalam etika bukan bangsa Belanda melalui hegemoni penjajahannya yang membawakan agama kristen ke Tanah Batak. Jika ada imege yang mengarah ke versi tersebiut, pertanyaan : “Sudah berapa banyak suku suku bangsa dan atau orang Indonesia yang di-kristen-kan oleh Kolonial Hindia Belanda ?
    Kolonial Hindia Belanda dalam ambisi hegemoninya, untuk mengamankan perkebunan perkebunan yang mana tanahnya dirampas dari masyarakat dan sultan sultan, bila tidak mau diajak bekerja-sama maka melalui kekuatan militernya selalu memburu para pejuang, terutama Raja Sisingamangaraja XI dan XII. Dan matinya Raja Sisingamangaraja XII (7 Juni 1907) di perbatasan Pakkat – Parlilitan (Sionom Kuden) adalah bagian terpenting bagi Kolonial Hindia Belanda dimana pada masa itu banyak pejuang pejuang Aceh yang bergabung dengan Raja Sisingamangaraja XII. Dama hal inilah, mari kita sama-sama menggali sejarah Suku-bangsa Batak yang sesungguhnya.
    Siapa sesungguhnya Si Raja Batak yang didefinisikan sebagai sosok figur individu ini. Apakah hanya sebagai “mitos yang teleh melegenda atau tidak” ? Dan kapan sebutan atau istilah Si Raja Batak ini dipakai, atau hanya sebagai “komunitas ?” Karena menurut sejarah, bila kita ambil dari cerita atau sejarah “Bandar Barus,” paling tidak, keberadaan Orang Batak, atau Suku-bangsa Batak sudah ada sekitar kurang lebih 2500 atau 3000 tahun sebelum Masehi. Dan apa kaitan aksara Suku-bangsa Batak dengan suku suku-bangsa Rejang, Komering/Lampung, Toraja, Bugis, Tagalog di Pilipina Selatan dan lain-lainnya ?
    Menurut beberapa antropolog, Suku-bangsa Batak dengan kelompok kelompok kecilnya yang menjadi puak puak (Toba/Tapanuli, Pakpak, Karo, Simalungun dll) berasal dari “Suku Karen” dari dataran segi-tiga emas antara Bima – Laos – dan Siam (Thalinad). Disana ada sebuah perkampungan yang bernama : “Ba Thaka.” Menurut sejarah kuno, kedatangan suku suku bangsa purba ke bumi nusantara ini adalah akibat timbulnya dengan gencar perang antar suku suku. Perang ini adalah “Perang Perdaban” yang bersifat barbarian.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s